Turkse trekker blijkt degelijk, niet duur en snel te leveren

Er blijft een markt voor de goedkopere eenvoudige boerentrekker. Het bewijs is Zetor-importeur Zetrac in het Overijsselse Goor. Met het Tsjechische merk importeert Zetrac een degelijk maar eenvoudig en relatief goedkoop merk met modellen van 15 tot 170 pk. Toch ziet Zetrac, voorheen onderdeel van Slootsmid, ruimte voor een nog goedkoper merk ernaast in het boerensegment. De ArmaTrac van het Turkse Erkunt.

Turkse+trekker+blijkt+degelijk%2C+niet+duur+en+snel+te+leveren
© Frits Huiden

Waarom? 'De Proxima en Major van 70 tot 120 pk zijn al sinds de strengste emissie-eisen niet meer zonder cabine en 4WD te krijgen', zegt Zetrac-manager Yordi Loendersloot. 'Toch blijft er vraag naar een eenvoudige 2 WD-cabriotrekker met genoeg vermogen en eigengewicht. ArmaTrac heeft dat, net als een luxere 125 pk-trekker, met 4WD, en is goedkoper.'

Een Armatrac heeft westerse componenten als een Deutz-motor, ZF-versnellingsbak, Bosch-hef en -fronthef voor 69.500 euro. Een vergelijkbare Zetor Proxima HS120 kost 79.000 euro.

Nog een reden is de levertijd. Loendersloot: 'We zijn ook importeur van het Zuid-Koreaanse Branson. Dat is pas overgenomen door Tym, waar ook Zetor zijn kleine modellen laat bouwen. Bestellen we een container compacte Branson/Tym- of Zetor-trekkers dat via Chinese havens en overzee hier moet komen, dan duurt het bijna een half jaar. Turkije is dichtbij en al het transport gaat over land. Ze hebben bij Erkunt een enorme voorraad en een trekker kan dus binnen drie weken hier zijn.'

Tweedehands kan nu net zo duur zijn als nieuw een paar jaar geleden

Yordi Loendersloot, Zetrac-manager

Daarbij hebben alle fabrikanten hun prijzen enorm verhoogd. Ook tweedehands is volgens Loendersloot ontzettend duur geworden. 'Je hoort van gebruikte trekkers die nu net zoveel kosten als nieuw een paar jaar geleden. Dat opent ook de markt voor deze ArmaTrac.'


Onder de kap zit een Deutz-motor en schakelen gaat met een bak van het Duitse ZF.
Onder de kap zit een Deutz-motor en schakelen gaat met een bak van het Duitse ZF. © Frits Huiden

Geld en levertijd zijn dus de crux in de trekkerhandel. Hoe zit het met de kwaliteit? Erkunt is op zijn beurt weer eigendom van het Indiase Mahindra en Mahindra, de grootste trekkerbouwer ter wereld. Jaarlijks bouwt Erkunt 18.000 Armatracs, meer dan menig westers merk. Daarnaast maakt de voormalige gieterij veel componenten voor bekende bedrijven als Same Deutz-Fahr, Agco (Fendt, MF, Valtra), Volkswagen en Carraro (voorassen).


EU-typegoedkeuring

De trekker zelf heeft EU-typegoedkeuring en mag er gewoon zijn, blijkt uit een proefrit. De ArmaTrac CRD4 is te krijgen in vier modellen van 98 tot 126 pk en is gebouwd volgens westerse logica in bediening en ergonomie. De Turkse vooras heeft een ruime uitslag en stuurt licht. De ZF-bak heeft alleen een hi-lo en een omkeershuttle is optie. Een koppelingsknop ontbreekt, maar schakelen gaat prima. Ook de Bosch-hef en mechanische ventielen spreken voor zich.


© Frits Huiden

Af fabriek is er externe bediening van de aftakas en hef. De spatbordknoppen van de hef zitten aan de verkeerde kant, maar dit is eenvoudig op te lossen. Het geluidsniveau, het zicht rondom en zelfs de standaard airco zijn in orde. Natuurlijk kunnen alleen de jaren en uren op de klok uitwijzen hoe de trekker zich houdt. De tweejarige fabrieksgarantieservice van Zetrac moet dit ondersteunen.

Lichtere modellen zullen waarschijnlijk volgen, net als de werktuigen van Erkunt. Daar geldt volgens de importeur hetzelfde: 'Degelijk, niet te duur en snel te leveren.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
Meer weer