Omzet Royal FloraHolland passeert grens van 5 miljard euro

De omzet van Royal FloraHolland is op de valreep toch door de grens van 5 miljard euro gegaan. Dat schrijft CEO Steven van Schilfgaarde in een column op de website van de bloemenveiling. 'Hoewel dit pas de tweede keer in de geschiedenis is dat we door deze grens breken, is het eindresultaat ook 600 miljoen euro lager dan één jaar eerder. Het was een moeilijk en onvoorspelbaar jaar.'

Omzet+Royal+FloraHolland+passeert+grens+van+5+miljard+euro
© FloraHolland

Van Schilfgaarde gaat in zijn column verder niet in op de jaarcijfers, maar schrijft wel dat de ledenraad van Royal FloraHolland nu druk is met het vormgeven van de 'coöperatie van de toekomst'. Dit moet de komende zes maanden leiden tot nieuwe bindingsvormen en nader in te vullen gebruikspakketten. 'We merken dat een one-size-fits-allprincipe niet meer werkt', licht de CEO het besluit toe.

Daarnaast werkt Royal FloraHolland toe naar een nieuw ritme voor de sector. 'Het is niet langer houdbaar om standaard om 6 uur te starten met veilen en vervolgens binnen een paar uur de producten bij de klant af te leveren. We werken aan een complexe puzzel waarbij de stukjes van het nieuwe veilen en de nieuwe logistiek naadloos in elkaar moeten vallen.' Volgens Van Schilfgaarde moet een nieuw systeem uiteindelijk zorgen voor meer efficiënte en kostenbesparingen bij alle schakels in de keten.


De basis van de coöperatie wordt straks gevormd door standaarddienstverlening, met aanvullende (betaalde) dienstverlening. 'Dit biedt meer mogelijkheden voor maatwerk. Maar dit betekent ook dat kwekers en kopers zich zullen moeten aanpassen', schrijft de CEO. Het digitale platform Floriday zal de basis vormen voor de ketenoptimalisatie.


Consument verleiden

Van Schilfgaarde ziet nog een tweede uitdaging voor dit jaar: de prijs voor bloemen in de grote supermarkten. 'Alle schakels in de keten hebben te maken met kostenstijgingen, maar we zien niet dat de prijzen in de grote retail mee bewegen. Dat betekent dat de consument voor hetzelfde bedrag minder bloemen per bos krijgt. Daarbij schrok ik zelf ook van de presentatie van de bloemen die ik aantrof bij de supermarkt waar ik regelmatig kom. Kleine bossen zonder uitstraling. Dat is slecht voor de beeldvorming.'

Een doelstelling voor de CEO voor dit jaar is dan ook om door ketensamenwerking de consument te verleiden om een meer reële prijs voor bloemen en planten te betalen. 'Als dat niet gebeurt, is er straks voor kwekers geen droog brood meer te verdienen, met alle gevolgen van dien.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    8° / 7°
    30 %
  • Zondag
    8° / 5°
    20 %
  • Maandag
    7° / 1°
    10 %
Meer weer