5 miljoen euro voor promotie champignons in Europese Unie

De Europese Unie ondersteunt een driejarige promotiecampagne voor champignons. Het budget is 5 miljoen euro en daarvan moet de sector zelf 20 procent bijdragen.

5+miljoen+euro+voor+promotie+champignons+in+Europese+Unie
© Nieuwe Oogst

'Dat we aan de slag kunnen met deze campagne is heel goed nieuws', zegt voorzitter Tom van Wijk van LTO-vakgroep Paddenstoelen. 'We moeten nog een aantal zaken regelen, maar op 1 januari starten de eerste activiteiten.' De looptijd van de campagne, waaraan Nederland, België, Frankrijk, Polen, Duitsland, Hongarije, Ierland, Italië en Spanje meewerken, is van 2023 tot en met 2025.

De promotiecampagne richt zich vooral op de jongere consument, in de leeftijdscategorie van globaal 26 tot 41 jaar. 'We willen de jongeren kennis bijbrengen over de meerwaarde van paddenstoelen, als gezond product en over bijdrage aan de circulaire landbouw en ook dat paddenstoelen een belangrijke eiwitbron zijn', legt Van Wijk uit.


Consumptieniveau opvoeren

De vakgroepvoorzitter meldt dat in Nederland per hoofd van de bevolking zo'n 2,4 kilo champignons op jaarbasis wordt geconsumeerd. 'Vooral de jongere consument laat het inderdaad afweten. Het zou mooi zijn als we via deze campagne het consumptieniveau kunnen opvoeren naar 3 kilo per Nederlander. Dan praten we over substantiële volumes die we als sector meer kunnen leveren.'

Er zullen vooral online campagnes worden uitgezet. Ook komt er een speciale Europese website voor de promotie van champignons en verder wordt de gewenste boodschap verspreid via sociale media en strategische advertentiecampagnes. Volgens Van Wijk ligt vanwege het potentieel en bereik de focus van de campagnes in eerste instantie op de grotere afzetmarkten in Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje.


Lobby voor campagne

De lobby voor de grote promotiecampagne is in Brussel met name gevoerd door de Europese organisatie voor champignonproducenten (GEPC). Daarin is LTO-vakgroep Paddenstoelen ook vertegenwoordigd. Van Wijk geeft aan dat het initiatief voor de campagne afkomstig is vanuit Ierland en dan vooral Paul Wilson, de Ierse voorzitter van GEPC. 'Het is een breed gedragen initiatief en hopelijk kunnen we met onze goede argumenten de Europese consument overtuigen.'

Voor de eigen bijdrage vanuit de sector is GEPC bezig met een systeem om dit te verrekenen via het broed dat door de compost wordt gemengd als teeltmedium voor paddenstoelen. Van Wijk meldt dat de broedleveranciers hieraan willen meewerken. 'Het betekent dat de champignontelers een fractie meer betalen voor hun compost. Op deze manier zorgen we ervoor dat 90 tot 95 procent van de Europese sector een financiële bijdrage levert aan de promotiecampagne.'

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer