Fullpowershift Deutz-Fahr op traploze basis

De nieuwe Deutz-Fahr 6C-viercilinder heeft de cabine van een 5-serie, maar veel componenten en luxe van de grotere 6-serie. Vooral de RVshift-fullpowershiftbak heeft enkele bijzondere eigenschappen zoals een actieve stilstand en een klein traploos bereik. Nieuwe Oogst maakte onlangs een proefrit.

Fullpowershift+Deutz%2DFahr+op+traploze+basis
© Frits Huiden

Deutz-Fahr lanceerde onlangs een viercilinderserie met een nieuwe transmissie. De 6C-serie is nu voor het eerst in Nederland en lijkt op een luxe en volwassen 5-serie.

Wie eigenlijk een 5-serie zou willen, maar ook graag cabine- en voorasvering, komt al snel uit bij deze 6C. De cabine met vier stijlen en spatborden zijn duidelijk van de 5-serie. De achterbrug, neus en luxe komen van de 6-serie. Er zijn drie modellen met vermogens van 114, 123 en 136 pk dat wordt gehaald uit een 3,6 liter Deutz. De maximale bandenmaat achter is 600/65R38.


RVshift-transmissie

Bijzonder is de RVshift-transmissie. Dit is een fullpowershift gebaseerd op de hardware van de traploze transmissie die Deutz-Fahr zelf in de fabriek in het Duitse Lauingen bouwt. Verwar deze transmissie niet met de RC Shifttransmissie die het bedrijf inkoopt bij ZF en alleen is te krijgen op de grote 6- en 7-serie.


De RVshift-fullpowershiftbak werkt in het kruipbereik nog steeds als een traploze transmissie.
De RVshift-fullpowershiftbak werkt in het kruipbereik nog steeds als een traploze transmissie. © Frits Huiden

Voor de RVshift-transmissie is de traploze TTV met twee overbrengingen voorzien van software waardoor hij zich toch gedraagt als een powershift. De snelheid wordt zodoende niet vloeiend in combinatie met motormanagement gevarieerd. De variabele plunjermotor in de bak verzet zich bij elke shift steeds een stukje, waarna de motor dit ook echt moet opvangen in toerental.


Maximale snelheid

In totaal zijn zo twintig powershifttrappen vooruit en zestien achteruit gecreëerd. De maximale snelheid is 40 kilometer per uur bij 1.605 toeren. Remmen van de geveerde vooras gaat gewoon via de vierwielaandrijving.


Het doorlopen van de powershifttrappen gaat eenvoudig door een pookje lichtjes naar voren te duwen. Via Automatic Powershift zijn de trappen op toerental en belasting automatisch te schakelen. Ook zijn er minimale versnellingen en wegrijdversnellingen te stellen, net als het opschakelen per twee of drie powershifttrappen.


© Frits Huiden

Duw het pookje naar links en de actuele snelheid bevriest met cruisecontrol. Het pookje lijkt veel op de kruishendel voor de hydrauliek 15 centimeter ernaast en bevat ook vrij toewijsbare knoppen en een tuimelschakelaar. Zo kun je bijvoorbeeld het wisselen van de rijrichting programmeren en die gebruiken, terwijl de omkeerhendel links onder het stuur in neutraal staat.


Actieve stilstand

De stop-and-gofunctie op het rempedaal is verrijkt met een Advanced-uitvoering; de trekker gaat niet rijden als je het rempedaal loslaat, maar pas bij het intrappen van het gaspedaal. Net als een actieve stilstand van een cvt-transmissie.

Opmerkelijk: Deutz-Fahr hield het kruipbereik van 0 tot 5 kilometer per uur wel variabel. Deze snelheden zijn dus te rijden als met een cvt-transmissie. Daarboven wordt het schakelen.


Handgeschakelde transmissie

De vernuftige bak is ruim 5.000 euro goedkoper dan een uitvoering met de traploze TTV-transmissie. De Deutz-Fahr 6C-viercilinder is overigens ook verkrijgbaar met een eenvoudige handgeschakelde transmissie met drie powershifttrappen.


© Frits Huiden

In de vierstijlencabine is het prima toeven, waarbij de voorruit nog open kan voor frisse lucht. De achterruit zou juist wat verder open mogen gaan. Links is er een prima bijrijderszit en een fors opbergvak. Optioneel is er een 8 inch-terminal aan een rail rechts boven de zijconsole, als aanvulling op het digitale dashboard.


Snelstuurinrichting

Behalve transmissie, boordcomputer en motor is hier ook de optionele gps en snelstuurinrichting instelbaar. Twee van de vier hydrauliekventielen bedienen elektrisch. Standaard is een 120 liter LS-pomp net als de Cat 2 hef met slechts één snelverstelbare Walterscheid-stabilisator.


© Frits Huiden

Een standaard 6135C met RV-bak kost 128.355 euro. Wie kiest voor de meest luxe versie van 6135C, betaalt 145.495 euro en krijgt behalve tien ledwerklampen ook de ledstrips in de neus. Dan oogt de 6C net zo volwassen als zijn grote broers.



Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 4°
    30 %
Meer weer