Top 100-lijst ammoniakuitstoters lijkt weer niet te kloppen

De door LNV gepubliceerde top 100-lijst met ammoniakuitstoters die dinsdag is gecorrigeerd, heeft opnieuw voor onrust gezorgd. Volgens BoerBurgerBeweging (BBB) klopt de lijst niet. In verschillende gemeenten in het land is deze ook met verbazing ontvangen.

Top+100%2Dlijst+ammoniakuitstoters+lijkt+weer+niet+te+kloppen
© Twan Wiermans

Volgens BBB bevat de lijst grove fouten. Er zijn weliswaar bedrijven met extreem hoge ammoniakuitstoot verdwenen uit de top 100, een groot deel van de lijst blijkt na aanpassing juist een hogere uitstoot te hebben dan in de originele. De partij stelt dat een vergelijking van vergunde ruimte in de provincie Gelderland en de top 100-lijst nergens een vergelijkbare uitstoot oplevert.

De grootste uitstoter in Druten heeft 31.732 kilo ammoniakuitstoot, volgens de lijst die door stikstofminister Christianne van der Wal is aangeleverd. Terwijl die uitstoot volgens het vergunningensysteem slechts 17.515 kilo bedraagt.


'Nu zou het theoretisch natuurlijk zo kunnen zijn dat dit ene individuele bedrijf in de tussentijd een nieuwe vergunning heeft gekregen. De top 100 is immers van 2019, intussen zijn er bijvoorbeeld alleen al een paar honderd varkensbedrijven gestopt', redeneert BBB. 'Maar elk bedrijf dat we op die manier vergelijken, staat met een veel lagere uitstoot in de systemen. En sinds 2019 worden er praktisch geen nieuwe vergunningen meer afgegeven, gezien alle problematiek rond wetgeving en stikstof.'


Belronde geeft hetzelfde beeld

De boerenpartij heeft naar eigen zeggen ook een belronde langs gemeenten gedaan en die zou hetzelfde beeld opleveren. De aantallen worden niet herkend en bedrijven in de lijst met een dergelijke uitstoot bestaan niet. 'Daarbij komt dat van de eerste vijftig veehouderijbedrijven er maar liefst zeventien een hogere uitstoot hebben dan volgens de eerste lijst.'

'Bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu hebben ze duidelijk geen idee wat ze aan het doen zijn', concludeert BBB. 'En de minister vaart blind op dit soort instanties. Sterker nog: de praktijkkennis om in te schatten dat dit soort lijsten niet klopt, ontbreekt volledig. BBB wil openheid en de onderste steen boven krijgen. Het heeft er alle schijn van dat er veel te veel uitstoot aan de veehouderij wordt toegerekend.'


Geen valide verklaring

Wethouder Jan Pieter van der Schans (CDA) van de gemeente Ede is iets minder stellig, maar zegt geen valide verklaring te kunnen vinden voor de cijfers in de lijst. 'Als ik kijk naar het grootste stikstofuitstotende bedrijf in Ede, kom ik op een veel lager aantal vergunde kilo's dan het hoogstgenoteerde bedrijf uit de top 100.' Dat bedrijf staat voor 29.000 kilo op de lijst, maar volgens Van der Schans stoot het grootste bedrijf in zijn gemeente nog minder dan de helft uit.

De wethouder heeft inmiddels contact gehad met het ministerie van LNV. 'Ik wil de informatie naast elkaar leggen en weten hoe zij rekenen. Het is heel stoer om een top 100 op te stellen, maar de gegevens moeten wel kloppen. De hele stikstofdiscussie is al naar de knoppen gepolariseerd, laten we die discussie dan wel voeren met de juiste gegevens.'

Een woordvoerder van het ministerie laat weten de signalen over mogelijk opnieuw fouten in de lijst ook te hebben ontvangen, maar nog geen antwoorden te hebben. Ook het RIVM heeft de signalen gezien, en laat weten 'ermee aan de slag te gaan'.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    22° / 12°
    70 %
  • Dinsdag
    17° / 11°
    50 %
  • Woensdag
    18° / 8°
    30 %
Meer weer