Arla ziet nog altijd krappe zuivelmarkt
De omzet van Arla Group steeg vorig jaar 6 procent tot 11,2 miljard euro. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt. In vrijwel alle markten groeide de Zweeds-Deense zuivelcoöperatie. Algemeen directeur Peder Tuborgh hoopt in de komende periode op afkoeling van de markt.
De omzet van het bedrijf steeg vooral door de gestegen verkoopprijzen en de groei van de verkoop van merkproducten. De nettowinstmarge bedroeg 3 procent. De directeur wijst erop dat dit maar een deel van het marktverhaal is. 'Onze leveranciers en ons bedrijf werden vooral in de tweede helft van het jaar geconfronteerd met enorme prijsstijgingen van grondstoffen en energie.'
Tuborgh vindt het opvallend dat de melkproductie achterblijft, ondanks de stijging van de melkprijzen. Bij eerdere prijsverhogingen reageerden melkveehouders vaak sneller met het verhogen van hun productie. Dat effect is nu veel minder terug te zien. De directeur maakt zich zorgen of de zuivelindustrie wel kan voldoen aan de marktvraag, bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk.
Strenge eisen klimaat en milieu
In verschillende landen in Europa kan volgens de algemeen directeur ook overheidsbeleid eraan bijdragen dat de productie op de middellange termijn afneemt. Hij noemde als voorbeeld Nederland waar de melkproductie mogelijk daalt als gevolg van strengere eisen op het gebied van klimaat en milieu.
De prestatieprijs lag in 2021 op 39,7 cent per kilo melk, een jaar eerder was dat nog 36,5 cent. De voorschotmelkprijs aan melkveehouders lag 23 procent hoger dan een jaar eerder. Op dit moment ontvangen melkveehouders 42,1 cent per liter. In februari bleef deze prijs stabiel.
Stijgende productiekosten
Volgens voorzitter Jan Toft Nørgaard was 2021 geen eenvoudig jaar voor melkveehouders. 'Zowel ons bedrijf als onze leden werden getroffen door de aanhoudende effecten van de pandemie en de snel stijgende productiekosten. Ik ben er trots op dat ons bedrijf een prestatieprijs leverde waarmee Arla tot de marktleiders in Europa behoort en die onze boereneigenaren ondersteunt. Dankzij de toegewijde inspanningen van boeren, medewerkers en management hebben we ons met succes door deze uitdagingen gemanoeuvreerd en een hoge waarde voor onze melk veiliggesteld.'
38 procent van de Europese omzet van Arla (Arla Europe) werd behaald in het Verenigd Koninkrijk, 22 procent in Zweden, 15 procent in Denemarken, 15 procent in Duitsland, 5 procent in Finland. Frankrijk, België en Nederland vormen voor Arla één marktgroep. Deze drie landen waren gezamenlijk goed voor 5 procent van de omzet. De omzetgroei in deze drie landen was vorig jaar 8,4 procent. Dat blijkt in Europa de grootste groei gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 3,8 procent.
Omzetverdeling per werelddeel
Wereldwijd gezien werd 35 procent van de omzet (Arla International) uit het Midden-Oosten en Afrika gehaald, 14 procent uit Noord-Amerika, 11 procent uit China, 9 procent uit Zuidoost-Azië, 7 procent uit West-Afrika en 24 procent uit de rest van de wereld.
De merkgroei bedroeg in Europa in 2021 2,3 procent. Dat was in 2020 nog 5,9 procent. Met name Arla, Starbucks en Castello lieten een 'robuuste groei zien'. Arla International realiseerde een volumegedreven groei van 9,1 procent tegen de 11,6 procent van vorig jaar. Internationaal groeide vooral het merk Puck in het Midden-Oosten en Noord-Afrika (Mena), waar het merk de nummer één smeerkaas werd, en Arla Dano in Bangladesh.
Midden-Oosten
Om de aanhoudende groei- en uitbreidingsplannen voor de Mena-regio te ondersteunen, investeerde Arla in zijn productiecapaciteiten voor smeltkazen, on-the-go Starbucks en Puck kookroom en sauzen. Dat gebeurde in de vestigingen in Bahrein en Saoedi-Arabië. In totaal stegen de internationale inkomsten tot 2.101 miljoen euro. Dat was in 2020 nog 1.975 miljoen euro.
Arla is van plan in 2022 600 miljoen euro te investeren, voornamelijk in structurele investeringen. Voorbeelden daarvan zijn de uitbreiding van de productiecapaciteit van Starbucks bij Esbjerg Dairy in Denemarken, de voltooiing van de poedertoren in Pronsfeld in Duitsland en de uitbreiding van mozzarella bij de zuivelfabriek Branderup in Denemarken.
Arla investeert ook in verdere digitalisering van de toeleveringsketen. Arla Group verwacht in 2022 een omzet van tussen de 11,8 en 12,4 miljard euro te realiseren. Het bedrijf publiceert 24 februari zijn jaarverslag.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Trioliet SOLOMIX-2 2000-VLL-B
2013, € 12.500
-
Kverneland Cultivator (geen schijveneg) Enduro (LH) #145291
Gebruikt, P.O.A.
-
Fella TH 1101 TRANS
2007, € 7.000
-
Veiligheidsgewichtblok
Gebruikt, € 2.400
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Marketing Medewerker
Kverneland Group Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Weer
-
Zondag10° / 4°30 %
-
Maandag11° / 9°10 %
-
Dinsdag10° / 7°10 %