Stigas start campagne 'Wat kan jou nou gebeuren'

Stigas is maandag een nieuwe veiligheidscampagne gestart met de titel: Wat kan jou nou gebeuren. Volgens de organisatie worden boeren, tuinders en medewerkers in de groene sector via de gebruikelijke arbodienstverlening en voorlichting van Stigas onvoldoende bereikt. Daarom vraagt Stigas nu via een online campagne aandacht voor veiligheid op het werk.

Foto: VidiPhoto

UDDEL - Aan de Markveldweg in Uddel zijn dinsdag 94 kalveren door de vloer van een stal gezakt. Zestien dieren hebben het niet overleefd doordat door door de ammoniakdampen om het leven kwamen. De andere kalveren zijn door de brandweer met veetakels uit de kelder bevrijd. De stal is nog geen jaar oud. De vloer van zestig meter lange stal begaf het over de volle lengte nadat een draagmuur door nog onverklaarbare oorzaak instortte. De kalveren kwamen in de gierkelder terecht. De dieren, vijf tot zeven weken oud en gemiddeld 60 kilo zwaar, moesten door de 25 brandweermensen van de korpsen uit Uddel en Elspeet met handkracht uit de kelder worden gehaald. De kalvermesterij van A. van den Hoek uit Uddel telt in totaal zo'n duizend dieren.
© Vidiphoto

De campagne richt zich speciaal op groepen in de agrarische en groene sector waarvoor de toegang tot een arbodienst of bedrijfsarts minder vanzelfsprekend is. Het gaat hierbij om kleine bedrijven met personeel, bedrijven zonder personeel in dienst, zzp'ers, flex- en uitzendkrachten, internationale medewerkers en vrijwilligers.

Met de campagne wil Stigas de bewustwording over veilig en gezond werken vergroten. Daarnaast moet de campagne aanzetten tot het nemen van verbetermaatregelen. De campagne roept onder meer op om een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) uit te voeren.




Ernstige ongevallen

Stigas is in 1986 opgericht door werkgevers- en werknemersorganisaties en wordt tot op de dag van vandaag bestuurd door LTO Nederland, Cumela, Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners, FNV en CNV Vakmensen.

Werkgeversvoorzitter Hans Koelhorst van Stigas, namens LTO Nederland, ziet dat er jaarlijks nog ernstige ongevallen gebeuren op het boerenerf en in de groen sector. Soms met dodelijke afloop. 'Ook lopen zij meer kans op gezondheidsklachten. De campagne benadrukt het belang van veilig en gezond werken en helpt ondernemers en werkenden op weg om dit te bereiken.'


Veilige en gezonde werkomgeving

Volgens Stigas vormt een RI&E de basis voor een veilige en gezonde werkomgeving. Met de RI&E worden de risico's van een bedrijf in kaart gebracht en worden maatregelen getroffen om dit stap voor stap aan te pakken. Het is een hulpmiddel om gestructureerd naar bedrijfsrisico's te kijken en is wettelijk verplicht.

De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door financiering van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dat trekt in totaal 1 miljoen euro uit om veilig en gezond werken in de agrarische en groene sector te bevorderen. Dit geld is vrijgemaakt op initiatief van de ChristenUnie. Die partij diende tijdens de begrotingsbehandeling van 2018 hier een amendement voor in.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    8° / 4°
    10 %
  • Vrijdag
    7° / 4°
    20 %
  • Zaterdag
    10° / 4°
    90 %
Meer weer