Transport melkvee onder druk door boetebeleid
Het boetebeleid en dan met name de stapeling van boetes is Vee&Logistiek Nederland een doorn in het oog. Ondanks de grote zorg voor de dieren gaat er wel eens wat mis en krijgt de transporteur direct een boete van 1.500 euro. En gebeurt dat weer dan loopt de boete snel op. Met name het transport van melkkoeien aan het einde van hun melkcarrière komt hierdoor volgens Vee&Logsitiek in het gedrang.
De veelogistieke sector luidt daarom de noodklok over de stapeling van boetes. De menselijke maat is in de ogen van Vee&Logistiek volledig verdwenen. De uitwerking van de huidige boetestructuur is onrechtvaardig en kost de eerste ondernemers de kop. Volgens Vee&Logistiek krijgt een ondernemer waarbij binnen een periode van vijf jaar eenzelfde overtreding wordt vastgesteld tijdens zijn werkzaamheden, automatisch een steeds hogere boete opgelegd.
Bij het transporteren van de vele duizenden dieren gaat er ondanks de zorg voor dieren, wel eens iets mis. De boetes worden na iedere overtreding hoger en zijn voor de hardwerkende gemotiveerde ondernemers niet op te brengen.
Steeds hogere leeftijd bij afvoer
Met name de ontwikklingen in de melkveehouderijsector maken het risico voor de veetransporteur steeds groter. Het overgrote deel van de te vervoeren runderen betreft melkkoeien die aan het eind van hun melkcarrière zijn gekomen. De melkveehouderij maakt grote stappen in de verduurzaming van de sector. Dat is een goede ontwikkeling. Maar dat betekent dat de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse melkkoe steeds hoger wordt. Het betekent ook dat de melkkoeien die van het bedrijf weggaan, steeds ouder zijn. Ze vertonen (uiterlijke) kenmerken van ouderdom en daarmee een grotere kans dat dieren strammer zijn of een ouderdomskwaal hebben op het moment dat de transporteur ze ophaalt bij de boer.
Bij het ophalen moet de transporteur een inschatting maken of de koe het transport voldoende aankan en of het transport geen extra lijden toevoegt. Dit doet hij zo goed als hij kan, met de vakkennis die hij heeft. Hij kan extra maatregelen nemen zoals een slachthuis dichterbij kiezen, extra zorg en apart vervoer. Maar welke voorzorgsmaatregelen de chauffeur ook neemt, hij kan niet vooruit in de tijd kijken en weten hoe het dier op het slachthuis aan komt. Dat is en blijft een inschatting, aldus Vee&Logistiek.
Transporteur loopt enorm veel risico
Een transporteur die deze categorie dieren vervoert, loopt volgens Vee&Logistiek dus enorm veel risico. Vooral omdat bij elke volgende overtreding de boete verdubbeld. Vijf jaar lang mag er geen enkele fout geconstateerd worden om weer een schone lei te krijgen. En dát is in de ogen van de belangenbehartiger van de transporteurs onbestaanbaar. Onze veetransporteurs liggen onder een vergrootglas en wordt het ondernemen onmogelijk gemaakt. Wie wil straks nog de oudere dieren vervoeren als je daarmee de toekomst van je onderneming op het spel zet?
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere - 6155R AP
2022, P.O.A.
-
Gewichtblok 1450 kg TOP
Gebruikt, € 930
-
Pottinger schudder HIT V 11100
2023, P.O.A.
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker Sherpa (LH) #25121
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Projectmedewerker waterkwaliteit, NIL, klimaat, bodem en agrarisch natuurbeheer
Agrarische Natuurvereniging Oost-Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Directeur
KAVB - Hillegom
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Weer
-
Donderdag13° / 12°95 %
-
Vrijdag12° / 5°20 %
-
Zaterdag13° / 4°20 %