'Het verdienmodel van Tesla'

De in 2003 opgerichte autofabrikant Tesla maakte in 2020 voor het eerst winst. De benodigde lange adem om elektrische auto's te verkopen werd hun, pikant genoeg, vooral gegund door investeerders uit Saoedi-Arabië, bij uitstek olieproducenten.

%27Het+verdienmodel+van+Tesla%27
© Henk Bouwman

Wat blijkt? Tesla haalt zijn verdienvermogen vooral uit het verkopen van CO2-emissierechten. Hoe werkt dat? Omdat Tesla elektrische auto's produceert die geen CO2 uitstoten (het is maar net hoe je het bekijkt, elektriciteit wordt gedeeltelijk ook opgewekt door vervuilende kolencentrales), mag het bedrijf per geproduceerde auto deze rechten verkopen. Dat gaat voornamelijk naar autofabrikanten die diesel- en benzineauto's produceren.

Vorig jaar verkocht Tesla voor ruim 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) aan deze rechten. De winst van Tesla was in 2020 721 miljoen dollar (595 miljoen euro). Je hoeft geen rekenmeester te zijn om de conclusie te trekken dat zonder deze verkoop alleen maar verlies wordt gedraaid. Elon Musk is een slimme jongen, want met zijn Tesla verkoopt hij ook een hoop 'gebakken lucht' en is daarmee een van de rijkste mensen van de wereld geworden. Dat doen weinigen hem na. Die verkoop van emissierechten gaat uiteindelijk verdwijnen, waar is dan je verdienmodel?

Maar daar gaat het nu niet om. Mijn punt is dat de boomkwekerij als meest duurzame sector in Nederland nog nooit emissierechten heeft kunnen verkopen. Onze 17.000 hectare bomenproductie haalt een berg CO2 uit de atmosfeer om niet te vergeten het fijnstof dat onze groene vrienden dagelijks wegfilteren. Als de bomen en planten eenmaal zijn verkocht, gaat dat proces soms nog honderden jaren door en boomkwekers zetten continu nieuwe productie op. Kortom, de impact van onze kennis en kunde, in Boskoop al 800 jaar, daar kan geen fabriek van Tesla tegenop.

De impact van onze kennis en kunde, in Boskoop al 800 jaar, daar kan geen fabriek van Tesla tegenop

Peter Bontekoe, boomkweker in Boskoop

De scheepvaart (internationaal verdrag uit 1868) en de luchtvaart (internationaal verdrag uit 1944) betalen geen btw of accijnzen en hoeven ook niet of nauwelijks emissierechten te kopen, terwijl deze sectoren de meest vervuilende sectoren zijn.

Daarom roep ik LTO en het nieuwe kabinet op een nieuw verdienmodel à la Tesla in te richten voor bedrijven die echt positief bijdragen aan ons klimaat en milieu. Dat stimuleert deze bedrijven en daarmee krijgen we allemaal een veel gezonder toekomstperspectief.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer