Evanthia+wil+partner+van+klanten+zijn
Reportage
© Thierry Schut

Evanthia wil partner van klanten zijn

Veredelingsbedrijf en leverancier van zaden en jonge planten Evanthia in Monster wil zijn klanten een totaalpakket van kennis, samenwerking en de beste genetica bieden. Daarbij ligt de focus vooral op duurzaamheid en resistentie.

'Om als veredelaar in beeld te komen bij je klant, moet je eerst je huiswerk doen', zegt eigenaar Nico Grootendorst van Evanthia in het Zuid-Hollandse Monster, gespecialiseerd in veredeling van snijbloemen, pot- en perkplanten, vermeerdering van tropische planten en zaadoptimalisatie.

De bakkerszoon, die zijn loopbaan in 1978 bij Leen de Mos Zaden in 's-Gravenzande begon, herinnert zich hoe hij in de jaren tachtig met een attachékoffertje naar de Verenigde Staten ging om daar zaad van kropsla aan te bieden. 'Dat was geen succes, want voor de Amerikanen was ijsbergsla veel belangrijker.'


Tropische zaden

Als scholier raakte Grootendorst tijdens het tomaten plukken geïnteresseerd in de tuinbouw. In 1993 richtte hij samen met twee partners een eigen bedrijf op: Combifleur, dat tropische zaden verhandelde en jonge planten opkweekte. 'We waren net gestart en moesten creatief zijn, bijvoorbeeld door sealapparatuur te gebruiken om zakjes zaad dicht te maken', zegt de ondernemer.

Zoveel onzin had ik nog nooit gehoord, want de ontwikkeling had tien jaar geduurd

Nico Grootendorst, eigenaar Evanthia in Monster

In 2008 ging het bedrijf samen met groenteplantenkwekerij Combiplant in 's-Gravenzande verder als Combinations. Uiteindelijk bleek de combinatie van groenten en sierteelt niet ideaal. In 2013 splitste de sierteelttak zich af en ging het bedrijf verder als Evanthia. 'Evanthia is Grieks voor 'mooie bloem' en de namen van mijn dochters Eva en Anita komen er ook nog eens in terug', zegt Grootendorst.


Investeren

'Sinds de oprichting is onze omzet, die we verder niet vermelden, verdrievoudigd. Wat groei betreft willen we nu pas op de plaats maken en investeren in onze mensen, kennis en faciliteiten', vult Ron de Lange aan, sinds drie jaar operationeel directeur bij het veredelingsbedrijf. 'We werken ook aan onze uitstraling, omdat we onze omzet vooral in Noordwest-Europa halen en hebben gemerkt dat onze klanten er behoefte aan hebben om te weten wat wij doen. Als we nieuwe markten aan willen boren, moeten we gevonden kunnen worden.'

Het bedrijf heeft sinds dit voorjaar een nieuwe website, waarop het wil laten zien wat het voor zijn klanten kan doen, met onder andere een offertefunctie voor zakelijke klanten. 'In het verleden zaten er wel zes schakels tussen veredelaar en consument', zegt Grootendorst. 'Die ontwikkeling is ingehaald door smartphone en sociale media. Daardoor kunnen niet meer alle schakels waarde toevoegen. Wij willen een nieuwe weg bewandelen door samen te werken en als partner van onze klanten op te treden.'


Spectaculaire omslag

Twee jaar geleden vond volgens de directeur een spectaculaire omslag plaats. Toen haalde de wereldbevolking meer informatie van haar smartphone dan van de televisie of de computer. 'Op dat nieuwe speelveld haken we ook in. Anderzijds blijft de website ons professionele portaal naar de zakelijke markt.'

Het blijft onmogelijk om de trends voor over vijf tot tien jaar te voorspellen. Grootendorst: 'Ik kan me uit mijn Combifleurtijd nog herinneren dat we een pastelgele lisianthus op de markt brachten en complimenten kregen, omdat we daarmee precies aan de mode-eisen van dat moment voldeden. Zoveel onzin had ik nog nooit gehoord, want de ontwikkeling had tien jaar geduurd.'


Duurzaamheid en resistentie

'Onze uitdaging ligt veel meer in ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en resistentie tegen bijvoorbeeld droogte en fusarium', vult De Lange aan. 'Met nieuwe methodes, zoals DNA-merkertechnologie, kunnen we de ontwikkelingstijd verkorten. Onze succesfactor ligt niet zozeer in het leveren van zaden, maar in een totaalpakket van kennis, samenwerking en voor de klant de beste genetica.'


De Campanula Big Ben Deep Blue is een van de soorten waarvan Evanthia de genetica zelf heeft ontwikkeld.
De Campanula Big Ben Deep Blue is een van de soorten waarvan Evanthia de genetica zelf heeft ontwikkeld. © Thierry Schut

Grootendorst maakt zich soms wel zorgen over de in zijn ogen doorgeslagen regelgeving voor zaadcoatings. 'Wij mogen bijvoorbeeld geen coating tegen de koolvlieg op onze zaden voor sierkool aanbrengen, terwijl de milieubelasting vele malen hoger is als kwekers met gewasbeschermingsmiddelen moeten ingrijpen. Ik hoop dat we daar in de toekomst een betere balans in kunnen vinden.' De Lange voegt daaraan toe: 'Uiteraard voldoen we aan de eisen die onze klanten stellen, zoals blijkt uit onze MPS- en Global GAP-certificaten.'


Verkoop neemt toe

Vanwege corona moeten consumenten meer in en om het huis blijven en daardoor is de verkoop van pot- en perkplanten enorm toegenomen. Ook de grotere interesse in groene planten bij de jongere generatie speelt Evanthia in de kaart. 'In september 2019 zat minister Ferd Grapperhaus tijdens een uitzending van De Wereld Draait Door tussen twee gatenplanten', blikt Grootendorst terug. 'Voor zulke gratis reclame moesten we voorheen kapitalen neertellen.'


Elk jaar 2 miljard zaden en stekken

Evanthia in Monster heeft 55 vaste medewerkers en meer dan 12.000 variëteiten in het assortiment, deels uit zelfontwikkelde genetica en deels uit ingekochte zaden. Het bedrijf verkoopt jaarlijks ruim 2 miljard zaden en stekken aan ruim tweeduizend klanten in bijna honderd landen. Evanthia is marktleider in uitgangsmateriaal van de monstera of gatenplant en is ook een grote speler in strelitzia en pothelianthus.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    22° / 14°
    20 %
  • Maandag
    18° / 15°
    60 %
  • Dinsdag
    18° / 14°
    20 %
Meer weer