Vers fruit in trek bij bewuste consument

De toenemende interesse in een gezonde leefstijl stuwt de verkoop van vers fruit. De appel blijft veruit de meest geliefde fruitsoort. Maar de peer en aardbei winnen de laatste jaren steeds meer terrein, blijkt uit cijfers van marktbureau GfK en GroentenFruit Huis.

Vers+fruit+in+trek+bij+bewuste+consument
© Twan Wiermans

Sinds de uitbraak van het coronavirus eten Nederlandse consumenten vaker thuis en besteden ze meer aandacht aan de bereiding van maaltijden. De interesse in gezonde ingrediënten, groenten en fruit is hierdoor het afgelopen jaar toegenomen. Dit wordt aangetoond door cijfers van Wageningen Economic Research.

Niet alleen in Nederland is deze trend te zien. Ook in de rest van Europa lijkt de consument zich steeds meer bewust te worden van het belang van gezonde voeding. 'Kant- en klaar maaltijden worden minder gekocht en fruit staat op de eerste plaats van meer gegeten voedsel tijdens de coronacrisis', meldt Wilco van den Berg, marktanalist van GroentenFruit Huis.

Dat de consument in 2020 meer vers fruit at, blijkt ook uit cijfers van marktbureau GfK en GroentenFruit Huis. Naast dat het thuisverbruik van vers fruit onder consumenten met 8 procent toenam, ging er per consument voor 4 procent meer fruit langs de kassa per winkelbezoek.


Schaarste aan bepaald fruit

De totale uitgaven aan vers fruit stegen in 2020 met 18 procent, bij een verhoging van 10 procent van de prijs per kilo. 'Deze prijsverhoging is toe te schrijven aan de schaarste aan bepaalde fruitsoorten op de markt', meldt Van den Berg. 'Appel, peer, nectarine en perzik waren beperkt beschikbaar.'

Alle soorten fruit werden afgelopen jaar in volume meer verkocht dan het jaar ervoor. Toch blijft de appel het populairst. In 2020 nam het aantal verkochte appels met 3 procent toe. Dat ligt iets onder de gemiddelde groei, maar nog steeds is de appel het meest gekochte stuk fruit door huishoudens. Maar liefst 88 procent van alle huishoudens consumeert appels.



De Elstar is de meest gegeten appel en heeft een aandeel van 40 procent binnen de appelverkoop. Daarna komen de Jonagold, inclusief de Jonagored, met een aandeel van 20 procent en de Kanzi met 7 procent.

De peer is de laatste jaren sterk in populariteit afgenomen, maar vindt nu zijn weg terug in de Nederlandse huishoudens. 64 procent van alle huishoudens in Nederland koopt peren. 'In 2020 steeg de verkoop van peer met 7 procent, maar de verkoopcijfers zijn nog niet op het niveau van vijf jaar terug', aldus Van den Berg.


Peren vorig jaar veel duurder

Peren waren in 2020 een stuk duurder, waardoor de uitgaven een kwart hoger lagen dan in 2019. De Conference-peer heeft een aandeel van 70 procent in de peerverkoop. Deze is nog steeds het meest geliefd onder ouderen.

De afgelopen twintig jaar wonnen aardbeien en kleinfruit steeds meer terrein in Nederland. De aardbei staat in de top 3 van meeste consumentenuitgaven aan vers fruit. 'In Nederland zijn de glastuinbouwaardbeien sterk in opkomst. De Nederlandse productie van de aardbei nam in de afgelopen tien jaar met 80 procent toe', stelt de marktanalist.

De toenemende interesse in een gezonde levensstijl en duurzaamheid heeft positieve effecten op de biologische fruitconsumptie. Het verkochte volume aan biologisch fruit is in 2020 met 23 procent toegenomen ten opzichte van 2019. Steeds meer consumenten maken de keuze voor biologisch fruit. Het aantal kopers nam afgelopen jaar met 6 procent toe.



Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer