Henk+Hazeleger%3A+%27Breng+kalfsvlees+veel+meer+tot+waarde%27
Reportage
© Marije Stomps

Henk Hazeleger: 'Breng kalfsvlees veel meer tot waarde'

Hoewel de sector in zwaar weer verkeert, ziet kalverhouder Henk Hazeleger uit Barneveld zeker nog toekomstperspectief. Daarvoor moet er wel markt worden gecreëerd voor kalfsvlees, op allerlei niveaus. Dat kan hij niet alleen.

Het is een prachtig voorbeeld van hoe het kan gaan. Henk en Jettie Hazeleger begonnen in 2005 met de verkoop van consumptie-eieren aan huis. Toen nog in een oud konijnenhok in de tuin van hun nieuwbouwwoning. Later gingen ze bij Henks ouders op het agrarisch bedrijf in het Gelderse Barneveld wonen. Daar verrees een huisje met eierautomaat aan de oprit. Die is nu goed voor de verkoop van duizenden eieren per week.

Er is dus zeker markt voor de lokale verkoop van producten, al is kalfsvlees wel iets anders dan eieren, beaamt Henk Hazeleger. 'Bij kalfsvlees komt meer kijken dan bij eieren. Je moet het kalf slachten, het vlees laten verpakken, rekening houden met de houdbaarheid, om maar een paar dingen te noemen.'


Imagokwestie

En dan is er de imagokwestie. Hazelegers leghennen lopen normaal, als er geen ophokplicht vanwege vogelgriep geldt, buiten in de wei pal aan de weg. 'Dat vinden mensen leuk en dat helpt bij de verkoop. In tegenstelling tot eieren wordt er in Nederland weinig kalfsvlees gegeten. Dat is jammer, want het is een mooi en smakelijk product.'

Met het buiten lopen van kalveren heb je een goed verhaal richting consumenten

Henk Hazeleger, pluimveehouder en kalverhouder in Barneveld

Het meeste kalfsvlees dat in Nederland wordt geproduceerd, gaat naar het buitenland. Die markt is door de coronacrisis ingestort. Toch ziet de ondernemer lichtpuntjes. 'Door corona wordt er meer kalfsvlees aan huis verkocht. Er ontstaan allerlei initiatieven op lokaal vlak. Dat is positief.'


Ingevroren vlees

Ook op het Barneveldse bedrijf kunnen consumenten ingevroren kalfsvlees, waaronder gehakt, hamburgers en biefstuk, kopen. Ze halen de pakken uit de diepvries en betalen via Tikkie. Op aanvraag zijn er pakketten kalfsvlees te koop. Nu worden daarvoor af en toe enkele zelf afgemeste kalveren geslacht. Hoe mooi zou het zijn als op den duur alle negentig afgemeste kalveren zo hun weg naar de consument zouden vinden, stelt Hazeleger.

De ondernemer merkt dat consumenten het steeds belangrijker vinden om lokaal te kopen en te weten waar hun vlees vandaan komt. Hij ziet het wel zitten om de kalveren, net als de kippen, buiten te laten lopen. 'Er is niemand die dat doet, omdat er geen markt is en de kosten dan te hoog zijn. Maar je hebt dan wel een goed verhaal richting klant.'


Trots op bedrijf

Hazeleger vertelt zijn verhaal graag, want hij is trots op zijn bedrijf. Er is een ontvangstruimte met uitzicht op de kippenstal, bedoeld voor bijvoorbeeld het ontvangen van schoolklassen. Dat is er nog niet van gekomen. 'Vriendjes van onze kinderen kijken hier graag rond. En onze dochter maakt soms vlogs over het bedrijf', klinkt het trots.

Lokaal draagvlak en markt creëren voor kalfsvlees is één ding, maar er is meer nodig om heel Nederland aan het kalfsvlees te krijgen, vindt de kalverhouder. 'Daar ligt een taak voor de hele keten, om ook kalfsvlees bij de slager en de supermarkt in het schap te krijgen.'


Optimalisering en verbreding

Hazeleger broedt ondertussen verder op hoe hij meer waarde kan creëren in zijn bedrijf zonder uit te breiden. 'Ik zie toekomst in optimalisering en verbreding, niet in schaalvergroting.'


De kalverhouder maakt met hekken eenlingboxen.
De kalverhouder maakt met hekken eenlingboxen. © Marije Stomps

Over de plannen en regelgeving die politiek Den Haag voor de kalversector in petto heeft, maakt de ondernemer zich nog niet al te druk. 'Dat zien we dan wel. Ik kan me voorstellen dat er een keer een stikstofverplichting komt. Verder zie ik meer in mestscheiding dan in luchtwassers,. Daar heeft alleen de buurman iets aan. In de stal wordt het niet beter, terwijl het om diergezondheid moet gaan. Ik ben niet zo'n natuurfreak, houd van strakke percelen, maar heb vorig jaar wel 300 vierkante meter bloemenmengsel midden in de kippenweide gezaaid. Verbazingwekkend hoeveel bijen daarop afkwamen. Ook de kippen hadden er veel schik mee.'


In de kalverstal heeft Hazeleger ook nog plannen genoeg. De dieren staan er prima bij, maar de houten roosters vervangen door rubberen roosters en kalverdrinkautomaten aanschaffen staan nog op zijn wensenlijst. 'Ik wil wel investeren, maar je moet het ergens terugverdienen.'


Weinig inkomstenverlies

De ondernemer heeft de kalveren op contractbasis en daardoor weinig inkomstenverlies door de coronacrisis. 'Ik heb er weleens over gedacht om alles zelf te gaan doen, maar omdat onze kippen in 2015 zijn geruimd in verband met vogelgriep, gingen we na de bedrijfsovername in 2017 voor zekerheid. Daar ben ik achteraf blij om.'

De combinatie pluimvee en kalveren blijkt een mooie, die het echtpaar samen goed draaiende kan houden. Voldoening en plezier vinden de ondernemers zeker in het runnen van het bedrijf. Henk Hazeleger vooral in de kalveren, Jettie Hazeleger vindt het plezier in het verzorgen van de kippen. 'Dat moet ook, want als je geen schik meer hebt in je werk, kun je er beter mee ophouden', besluit Henk Hazeleger.


Henk en Jetty Hazeleger hebben 670 rosékalveren.
Henk en Jetty Hazeleger hebben 670 rosékalveren. © Marije Stomps


Bedrijfsgegevens

Henk en Jettie Hazeleger runnen in Barneveld een bedrijf met 24.000 vrije-uitloopleghennen en 670 rosékalveren, waarvan 580 starters. Deze komen als nuchtere kalven van 14 tot 35 dagen oud. In tien weken oud groeien ze naar 116 kilo. De meeste gaan naar afmestbedrijven, 90 kalveren worden op het bedrijf zelf afgemest. De ondernemers verkopen wekelijks zesduizend eieren aan huis en wat kalfsvlees.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    13° / -1°
    10 %
  • Zaterdag
    13° / -1°
    10 %
  • Zondag
    12° / 1°
    10 %
Meer weer