LTO roept op tot geduld bij opzetten vleeskalveren

Vleeskalverhouders doen er goed aan om nog even geduld te hebben. Er zijn nog enorme voorraden kalfsvlees en de coronasituatie wordt er niet beter op. Dat stelt voorzitter Wim Thus van de LTO-vakgroep Kalverhouderij. Hij vindt het jammer dat enkele partijen toch vaart willen maken met het opzetten van kalveren.

Volgens Thus is de marktsituatie nog altijd fragiel. Ook omdat een aanzienlijk deel van de afzet van kalfsvlees is weggevallen, onder meer naar restaurants, en nog lang niet is teruggewonnen. Hij merkt dat een aantal ketenpartijen hiernaar handelt en terughoudend is met het snel opzetten van een nieuwe koppel kalveren.

Toch signaleert de LTO-vakgroepvoorzitter ook dat enkele integraties de vaart erin willen houden en pas de kalveren afleveren als er direct nieuwe nuchtere kalveren kunnen worden opgezet. Ze doen dit, omdat de nuchtere kalveren nu goedkoop zijn. En er wordt marge overgehouden aan het transport en de verkoop van kalveren.


• Bekijk de marktprijzen van nuchtere kalveren en vleeskalveren

Daarbij hebben deze partijen de hoop dat de kalveren over zes maanden, als ze geslacht worden, goed aan de prijs zijn. Mogelijk kan hiermee het geleden verlies van de afgelopen periode deels worden gecompenseerd. Een vlucht naar voren.

Hoewel hij zegt geen marktanalist te zijn, verwacht Thus dat dit geen goede zet is. De coronasituatie doet vooralsnog de vraag naar kalfsvlees niet verhogen. 'Er zijn nog te veel onzekerheden. Het enige wat zeker is, zijn de enorme voorraden kalfsvlees die zijn opgeslagen. Dat blijft boven de toch al fragiele markt zweven.'


Langere leegstand

Thus roemt de initiatieven die het aanbod dempen, zoals via een iets langere leegstand of een lagere bezettingsgraad van de stallen. 'We zullen dit met elkaar toch nog even moeten volhouden. Geduld is een schone zaak.'

Ook prijst de LTO-vakgroepvoorzitter het feit dat ketenpartijen hier goed over nadenken. Punt van aandacht blijft een reële verdeling van de lasten. In sommige contracten is dit volgens hem maar matig geregeld. In de meeste overeenkomsten worden de vaste kosten voor leegstand door integraties gedragen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    9° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer