FloraHolland schuift deadline 100 procent digitaal opnieuw op

Bloemenveiling Royal FloraHolland stelt de deadline voor 100 procent digitaal opnieuw uit. De directie reageert hiermee op kritiek van onder andere de ledenraad.

FloraHolland+schuift+deadline+100+procent+digitaal+opnieuw+op
© FloraHolland

Na overleg met partijen in de sector concludeert FloraHolland dat de snelheid waarmee het bedrijf de volledige digitalisering wil realiseren, te ambitieus is. De einddatum voor 100 procent digitaal stond op 31 maart van dit jaar. Daarnaast erkent de directie dat een aantal functionaliteiten in Floriday ontbreken om volledig digitaal te kunnen handelen.

'We begrijpen de kritiek en de zorgen in de markt en geven hier gehoor aan. De uitrol van 100 procent digitaal is complexer dan wij in november 2020 hebben ingeschat', stelt een woordvoerder van de veiling. 'Om de handel tussen kwekers en kopers volledig te ondersteunen via Floriday, is het onvermijdelijk om de einddatum op te schuiven. De signalen uit de ledenraad wegen zwaar mee in onze afweging.'


De komende weken gaat FloraHolland in gesprek met diverse partijen over de digitalisering, waaronder de ledenraad, softwareleveranciers, handelaren, bloemisten en de vakvereniging Flora Futura. Op deze manier wil de directie erachter komen hoe het digitale platform Floriday nog kan worden verbeterd. 'Op basis van deze gesprekken stellen we een duidelijk stappenplan en een tijdlijn op waarin gebruikers en softwareleveranciers voldoende tijd krijgen om Floriday zorgvuldig te implementeren', aldus de woordvoerder.

De veiling verwacht dit beeld eind maart te hebben en informeert kwekers, kopers, agenten en softwareleveranciers hier dan over. Voorlopig verandert er niets aan de coulanceregeling, die FloraHolland eind vorig jaar heeft ingesteld. Door deze regeling hoeven telers en handelaren die nog niet klaar zijn voor volledige digitalisering, niet te voldoen aan de eis van 100 procent digitaal. 'Partijen kunnen blijven handelen zoals dat nu gebeurt.'


Complex proces

Volgens David van Mechelen, financieel directeur bij FloraHolland, is digitalisering een complex proces dat veel aandacht vraagt van alle partijen. 'Het vraagt een andere manier van werken en denken. Belangrijk is dat we elkaar daarbij helpen. We willen daarom nu rust inbouwen.' De noodzaak om verder te digitaliseren blijft bij FloraHolland overeind staan. De bloemenveiling zegt dat Floriday als platform breed wordt ondersteund vanuit de sector.



Floriday is niet het enige punt van kritiek. FloraHolland ligt bij kwekers en handelaren ook onder vuur vanwege de milieucertificeringseis en het verdwijnen van het fysiek veilen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer