Studio+voor+digitale+lessen+aan+trekkermonteurs
Achtergrond
© Aeres

Studio voor digitale lessen aan trekkermonteurs

Cursisten die vanuit huis met een virtual reality-bril (VR-bril) op en twee joysticks een trekker in elkaar leren zetten. Dat wordt de toekomst bij Aeres Tech in Ede. Zij bouwen een virtuele onderwijsstudio.

Expertisecentrum Aeres Tech in Ede bouwt een virtuele onderwijsstudio om op afstand digitale lessen en trainingen te geven aan monteurs. De studio wordt de grootste van Nederland. Aeres Tech geeft behalve trainingen voor trekkermonteurs ook trainingen in montage van airco's en koelsystemen in vrieshuizen en warmtepompen. Daarnaast maakt het videoproducties en organiseert het congressen en kennisevenementen voor bijvoorbeeld de brancheorganisatie Fedecom.

De studio is een vierkante ruimte met een oppervlakte van 160 vierkante meter en 8 meter hoog. Drie wanden zijn bekleed als 'green screen', een groen oppervlak waarop allerlei zaken te projecteren zijn zoals achtergronden, driedimensionale modellen, filmpjes, stroomschema's en teksten. Er zijn vier vaste cameraposities, een regiekamer en een lichtplan met 18 lampen. 'Je kunt er zo een trekker of combine naar binnen rijden', vertelt Jaap Wouda, manager marketing en communicatie van Aeres Tech.


Extra zetje corona

Wouda liep al langer met het idee om een dergelijke studio te bouwen, maar het coronavirus bracht de bouw in een stroomversnelling. 'Tot nu toe deden we wel wat met videochatservices als Zoom en Teams, maar daarbij is weinig interactie. Het is vooral zenden door de docent. Met dit systeem, dat met Webinar Geek-software werkt, is er veel meer interactie. Je kunt chatten, polls houden met vragen en later een training analyseren per deelnemer. Hoe lang heeft die deelnemer bijvoorbeeld naar de livestream gekeken, welke antwoorden gaf hij, en ga zo maar door. Daar kunnen we onze trainingen weer op aanpassen.'

'Niet alleen digitale lessen; live praktijkles blijft altijd nodig'

Diverse partijen, waaronder fabrikanten als John Deere, hebben al een eigen studio. Dat bracht Aeres Tech op het idee van een vergelijkbare studio in Ede .


3D-tekening

De volgende stap is dat er een 3D-tekening van een trekker wordt ingeladen en dat een student thuis met een 'smart glass' zoals Google Glass en twee joysticks zelf aan de trekker kan 'sleutelen'. Zo kan hij bijvoorbeeld een heel motorblok uit elkaar halen. Om echt in detail te gaan, zijn eigenlijk de gespecificeerde Autocat-tekeningen van een trekker nodig. Wouda: 'Daar is lastig aan te komen. Zelf dergelijke tekeningen maken, is heel veel werk.'

Op termijn komt daar augmented reality-techniek bij waarbij je een VR-bril opzet en zo de werkelijke omgeving wordt gemengd met virtuele projecties. Die VR-bril kan ook thuis worden opgezet waardoor de leerervaring zo dicht mogelijk de realiteit benadert. De afleiding is door het prikkelen van oog en oor minimaal. Met een VR-controller is de virtuele omgeving ook aan te raken. De zintuigen worden hierdoor dermate geprikkeld dat informatie beter zou beklijven.


Les in Ethiopië

Om een les of livestream te maken, is er nu behalve de leraar ook een regisseur, cameraman, geluidsman, moderator en productieleider nodig. Veel werk dus. 'Het voordeel zit erin dat je nu iets eenmalig goed opneemt en dat constant kunt herhalen bij meerdere groepen. De docent is ondertussen ergens anders in te zetten. Het onderwijs is zo veel meer geborgd', legt Wouda uit.

Ook is er voordeel te halen bij lessen in het buitenland. Aeres Tech geeft ook wel lessen in Duitsland, Amerika en onlangs zelfs Ethiopië. De organisatie is namelijk ook bedrijfsschool voor merken van CNH en Agco en John Deere, Claas en Deutz-Fahr. Dergelijke bedrijven willen ook graag dat de Nederlandse docenten hun medewerkers en dealers in andere landen bijscholen. Daarvoor hoeft een docent nu niet meer tien dagen op locatie naar het buitenland. Zes dagen is nu voldoende, waarvan vier vanuit huis met e-learning en studio-opnames. Inmiddels is de studio, die maart volgend jaar opent, al voor 80 procent volgeboekt.


Praktijk niet vervangen

Wouda sluit uit dat het digitaal lesgeven de werkelijke lessen helemaal gaat vervangen. 'Wij zijn juist een praktijkopleiding met mensen die dus ook in de praktijk willen werken. Die doe je geen plezier door de hele dag naar een scherm te laten kijken. Sommigen vallen dan letterlijk in slaap', lacht hij.

Wouda verwacht dat een compleet digitale lesstructuur de kwaliteit van de scholing niet ten goede komt: 'Sommige dingen moet je zelf vasthouden of begrijp je pas als je het zelf ziet. Praktijkles blijf daarom altijd nodig.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    13° / 5°
    60 %
  • Dinsdag
    14° / 9°
    30 %
  • Woensdag
    15° / 9°
    10 %
Meer weer