Naar+%C3%A9%C3%A9n+platform+voor+data+over+voedsel
Achtergrond
© Tony tati

Naar één platform voor data over voedsel

Certificering: het is anno 2020 niet meer weg te denken in de land- en tuinbouw. Het grote aantal kwaliteitsprogramma's van onder meer supermarkten zorgt voor een enorme papierwinkel bij boeren en tuinders. Agriplace doet daar wat aan en wil de verschillende systemen koppelen tot één netwerk.

Albert Heijn wil sinds dit jaar van zijn boeren en tuinders weten welke gewasbeschermingsmiddelen ze gebruiken in de teelt van aardappelen, groenten en fruit. Zo krijgt de supermarkt meer inzicht in de milieu-impact van het product in het winkelschap.

Niet alleen de grootste supermarktketen van het land zet dergelijke stappen, ook andere retailers willen steeds meer informatie over de omstandigheden waaronder boeren en tuinders hun aardappelen, groenten en fruit tot wasdom laten komen. Hoe worden de gewassen bemest, welke gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt, zijn de arbeidsomstandigheden op de bedrijven op orde?

En een vraag die tijdens de coronapandemie is ontstaan: hanteren producenten wel de juiste protocollen om mensen en producten te beschermen?

Alles nog handmatig bijhouden is bijna ondoenlijk

Nico Broersen, oprichter en directeur van Agriplace

Online applicatie

Voor boeren en tuinders zorgen die extra vragen verderop in de keten voor een toenemende papierwinkel. Het verkleinen daarvan is het werkterrein van Nico Broersen, oprichter en directeur van Agriplace. Agriplace ontwikkelde enkele jaren geleden een online app voor agrarisch ondernemers die deelnemen aan certificerings- en kwaliteitsprogramma's als Milieukeur, Global GAP, Global Grasp, Tesco Nurture en PlanetProof.

De app, Agriplace Farm, digitaliseert grotendeels de papierwinkel die onvermijdelijk hoort bij certificering. Het gebruik ervan vereenvoudigt deelname aan programma's en bespaart agrarisch ondernemers veel tijd. Bovendien voorkomt de applicatie dat telers die aan verschillende programma's deelnemen gegevens dubbel moeten invoeren.

Broersen: 'Vaak vragen kwaliteitsprogramma's om dezelfde informatie. Die hoeven deelnemers aan Agriplace maar één keer in te voeren.' En bij de jaarlijkse update van certificaten neemt de applicatie de relevante gegevens van het voorgaande jaar automatisch over. Ook dat voorkomt dubbel werk.


Steeds meer klanten

Zo'n duizend telers hebben inmiddels een abonnement op Agriplace Farm. Ze betalen een vast bedrag van 225 euro per jaar. De komende jaren verwacht Broersen een verdere groei van het aantal klanten, omdat de eisen aan teelten steeds hoger worden.

Agriplace ontwikkelde soortgelijke diensten voor andere schakels in de keten. Agriplace Group voor telersverenigingen en coöperaties (Nedato en HZPC) en Agriplace Chain voor inkopers en verwerkers van agrarische producten (Fruitmasters, the Best Fresh Group en Hillfresh).


'Ook bij telersverenigingen en verwerkers zorgen certificeringsprogramma's voor veel administratie. Men harkt informatie nu nog vaak bij elkaar met e-mails, Excel en bestanden op Sharepoint. Onze dienst Agriplace Chain bundelt die informatiestromen en maakt het gemakkelijker om gegevens te delen met afnemers. Ook recalls kunnen met de app worden voorkomen. Dat is in deze tijd een groot pluspunt', stelt Broersen.


Vijfduizend kwaliteitschecks per jaar

Een gemiddelde verwerker of inkoper van groenten of fruit doet zo'n vijfduizend kwaliteitschecks per jaar, zegt hij. 'Het gaat dan onder meer om certificaten, het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, verklaringen en specificaties. Het is bijna ondoenlijk om dat nog handmatig bij te houden.'

Meer dan dertig verwerkers en importeurs beheren nu hun volledige keten op Agriplace Chain. Het gaat daarbij om een stroom voedingsmiddelen met een waarde van 4 miljard euro en een netwerk van 65.000 telers.


Drie systemen

Nu functioneren er nog drie systemen naast elkaar (Farm, Group en Chain). Op korte termijn wil Agriplace die aan elkaar knopen tot één netwerk. Dat levert volgens Broersen enorme efficiencyvoordelen op. En zo kan sneller worden gereageerd bij calamiteiten.

Het 'eigenaarschap van informatie' is ook voor relaties van Agriplace een belangrijk punt van discussie. Agriplace hanteert volgens Broersen in de diensten en producten één principe: telers en ondernemers blijven de baas over hun eigen informatie. Ze bepalen zelf wie wat kan zien.


Steeds hogere eisen

Broersen ziet het belang van certificaten en kwaliteitsdata de komende jaren verder groeien. 'Supermarkten gooien steeds hogere eisen over de schutting richting telers. Tegelijkertijd ontbreekt het bij supermarkten vaak aan echt inzicht in de bedrijfsvoering van boeren en tuinders', aldus Broersen. 'Met één netwerk neemt dat inzicht toe.'

Agriplace is nu nog met name actief in het AGF-segment. Er worden ook projecten uitgerold in de productie van bloemen en vlees.


NCB Participaties neemt deel in Agriplace

Een van de investeerders in Agriplace is NCB Participaties, het investeringsvehikel gelieerd aan ZLTO. Afnemers en overheden vragen steeds vaker om certificeringen, er is volgens NCB geen ontkomen aan. NCB participeert daarom sinds september 2018 in AgriPlace. Ook Triodos, Global Gap en IDH nemen deel in Agriplace. NCB Participaties houdt zich ook bezig met andere initiatieven, zoals Brabant Life Sciences Seed Fund, BMC Moerdijk voor de opwekking van elektriciteit uit kippenmest, LTO Bedrijven, Verenigde Nederlandse Kruidendrogerijen en vleesverwerker Vion. Leidend motief is telkens de verbetering van de inkomenspositie van de leden. Veel investeringen zijn voor de lange termijn.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    6° / 2°
    70 %
  • Maandag
    9° / -1°
    10 %
  • Dinsdag
    10° / -1°
    20 %
Meer weer