Dewulf lanceert Enduro vierrijige aardappelrooier

Landbouwmachinefabrikant Dewulf heeft zijn Enduro-aardappelrooier gelanceerd. Het is een vierrijige zelfrijder met zes wielen waarbij het zwaartepunt verder naar achteren ligt.

Dewulf+lanceert+Enduro+vierrijige+aardappelrooier
© Dewulf

Dewulf stak twee jaar aan research en development in de Enduro. Het merendeel van de 27 ton eigengewicht ligt op de pendelende achteras. Daardoor konden de voorwielen kleiner blijven en de rooier 20 centimeter korter. Met een volle bunker (10 ton) en een geheven loofklapper zou er maar 4 ton op de vooras rusten.

De 14,95 meter lange rooier heeft een buitenste draaicirkel van 8,9 meter. De optionele Alliance 270/95 R48 VF-voorbanden sturen namelijk 60 graden. De Michelin 750/65 R26 VF-achterbanden op de achterste as hebben een stuuruitslag van 30 graden.


Drie loofklappers

Er zijn drie loofklappers verkrijgbaar. De rooibek is te krijgen met diabolo's, hydraulisch aangedreven snijschijven of een combinatie daarvan. De rooiunit is verder opgedeeld in twee delen, gescheiden door een hydraulisch aangedreven torpedo om ophoping van loof te vermijden.

Bijzonder is dat er tussen de eerste, tweede en derde zeefketting nergens een vernauwing van het reinigingskanaal is. In de graafmat is een sterklopper te krijgen en de zeefband heeft standaard twee excentrische kloppers.


Ringelevator

Na de standaard 30 axiaalrollen komen de aardappelen op de Fill-Tastic-ringelevator. Deze zou een capaciteit hebben van 200 ton per uur. Er zijn brede geperforeerde meenemers (zakken) waarvan een sensor de vulgraad controleert.

Achter de ringelevator hangt reinigingsunit. Deze is in een helling te zetten tussen de 0 en 12 graden, afhankelijk van de reinigingsbehoefte. De module is ook volledig buiten werking te zetten.


Flinke bunker

De bunker van de Enduro bestaat uit twee delen en heeft 10 ton laadvermogen ofwel 15,4 kuub inhoud. Na de bunkervloer is er een spijlenketting voor het zeven van de laatste grond.

Dewulf heeft deze speciaal ontwikkeld, zodat deze over vier aardappelrijen heen kan lossen, wat handig is bij het openbreken van percelen. Ook kan de top van de afvoerelevator apart kantelen om onder in de kipper te lossen voor een kleinere valhoogte.


Nieuwe joystick

In de Claas-cabine is een nieuwe multihendel, de N-Joystick, geplaatst in combinatie met een nieuw touchscreen. De ergonomie en toegankelijkheid door de lay-out van de menu's in de terminal is naar een hoger plan getild. De N-Joystick zal later ook op de andere rooiers zijn te vinden.


Dewulf Enduro N-joystick
Dewulf Enduro N-joystick © Dewulf

De software heeft Dewulf zelf ontwikkeld. Aan software voor opbrengstmeting wordt nog gewerkt. Aan de rechtercabinestijl hangen drie monitoren om via gedeelde schermen veel camerabeelden te bekijken. Via de pedalen zijn de zes wielen te besturen, waarmee de rooier ook in hondengang kan rooien.


Dieseltank

Prominent aanwezig rechts naast de cabine staat de 725 liter dieseltank. Daarachter is een 60 liter AdBluetank. Beide zijn via een losse ladder bereikbaar om te vullen. Ook de krachtbron, een 450 pk Scania Stage V, de intercooler en andere koelcircuits, zijn rechts aan de kant van de losbunker te bereiken via een ladder.

Tijdens het rooien draait de Scania met een toerental tussen de 1.250 en 1.750 toeren. Op de weg met maximaal 32 kilometer per uur draait de Scania 1.550 toeren.


Prijs

De Enduro is bij Dewulf vanaf volgend jaar verkrijgbaar voor een vanafprijs van 450.000 euro.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    9° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer