Nieuwe+Hardi%2Dspuit+stuurt+scherp+in+transport
Achtergrond
© Frits Huiden

Nieuwe Hardi-spuit stuurt scherp in transport

De nieuwe Hardi Aeon Centura Line blijkt een zeer luxe spuit te zijn, die in de basis rijk is uitgevoerd met bijbehorend prijskaartje. In plaats van een knikbesturing van de as en boom ten opzichte van de tank, is er een fuseebesturing.

Het Deense Hardi is een belangrijk onderdeel van Exel Industries. Dat is een groot Frans bedrijf waartoe ook merken als Agrifac, Berthoud, Tecnoma en Evrard behoren. Maar ook bietenrooierfabrikant Holmer. Binnen zo'n groot concern worden ontwikkelingen en nieuwigheden vaak gedeeld tussen de verschillende onderdelen.

Maar Hardi kreeg van Exel de mogelijkheid helemaal opnieuw te beginnen met de bouw van een getrokken veldspuit. Resultaat is de Aeon Centura met tankinhouden van 4.200 en 5.200 liter. En boombreedtes met de eigen Delta Force-bomen van 24 tot 39 meter.


Alle getrokken spuiten van Exel Industries worden voortaan bij Hardi in Denemarken gebouwd.
Alle getrokken spuiten van Exel Industries worden voortaan bij Hardi in Denemarken gebouwd. © Frits Huiden

Luchtondersteund zijn de bomen te krijgen van 24 tot 36 meter. De driftreductie, hoge indringingsgraad en rijsnelheid die met de luchtondersteuning van Twin Force is te halen, blijven gepaard gaan met een grote tankinhoud.

Luchtondersteuning en fuseebesturing op grote getrokken spuit

De twee modellen plaatsen zich qua luxe en uitvoering boven de Commander, die te krijgen is met tankinhouden van 3.300, 4.500, 5.500 7.000 liter. Vanaf 2022 zal er waarschijnlijk ook een 6.200 en 7.200 liter grote Aeon komen.


Tekst gaat verder onder video.


Getrokken Exel-spuiten

De Aeon wordt in Denemarken gebouwd. Vanaf 2021 zullen ook de andere Exel-merken hun getrokken spuiten daar laten bouwen. Daardoor zijn er wel enige overeenkomsten. Zo is de ervaring met de fuseebesturing onder de getrokken Evrard Meteor gebruikt bij de ontwikkeling van de Aeon.

Deze Meteor werd in 2015 nog in het rood geïntroduceerd op de Nederlandse markt als Agrifac Milan. Herkenbaar is de langere bouw van de Aeon waarbij de wielen ver naar achteren staan. Het is niet uit te sluiten dat deze Aeon straks ook in het blauw als Evrard op de Franse markt terechtkomt. Evrard is onderdeel van Hardi.


De ervaring met de fuseebesturing onder de getrokken Evrard Meteor is gebruikt bij de Aeon.
De ervaring met de fuseebesturing onder de getrokken Evrard Meteor is gebruikt bij de Aeon. © Frits Huiden

Groot verschil met voormalig topmodel Commander is de fuseebesturing. De Commander heeft de SafeTrack-besturing waarbij achteras samen met de boom stuurt ten opzichte van de tank. Voordeel is dat de trekker al een bocht kan maken, terwijl de boom nog recht blijft en de kopakker dus smaller mag zijn. Nadeel is dat er niet kan worden gestuurd in transport, omdat de bomen dan vast op de tank moeten blijven. Dit merk je bij het indraaien van krappe dammen.


Spatborden sturen mee op eigen cilinder

Klein detail is dat de forse zwarte spatborden van de wielen meesturen op een eigen cilinder, in plaats van via een vaste verbinding met het wiel. De as is met één dikke schokbreker geveerd en de dissel met een set bladveren, voor een beter spuitresultaat en wegcomfort.

De Aeon heeft tiengaats velgen die op een aparte trompetas zijn gezet. Daarmee is de spoorbreedte, afhankelijk van de trompetas, om te zetten van 1,7 naar 2 meter of van 2 naar 2,30 meter. Een spoorbreedte van 1,5 meter is niet meer mogelijk.


Rijk uitgevoerd

De Aeon is compleet uitgevoerd met een extra groot bordes voorop, ledverlichting rondom en strakke beplating. Standaard is er het Autowash-programma waarbij de spuit in vijf stappen met telkens 100 liter water reinigt. In plaats van 500 is er 560 liter schoon water aanwezig, links van de spuit. Werd deze voorheen gevuld via een eenvoudige Geka-tuinslangkoppeling, nu kan het ook snel via een grote opening van 8 centimeter.

Rechts van de spuit zitten de filters, elektronica en hydrauliekcomponenten. Ze zijn goed bereikbaar voor onderhoud.

In plaats van een losse steunpoot kreeg de Aeon een in de dissel geïntegreerde versie. De rode kap aan de zijkant bevat twee opbergvakken en een 20 litertank om de handen te wassen. Optioneel zijn de vijf Norac-ultrasoonsensoren die de boomhoogte regelen. De parallellogramophanging (type 3.1) van de bomen is op enkele punten iets zwaarder dan bij de oudere Commander-spuiten.


I Fluid-terminal

Opgeklapt in vier delen komt de 30 meter lange boom al vrij dicht bij de trekkercabine en zal de 36 meterversie erbovenuit steken. Maar deze blijft wel onder de 4 meter hoogte. Open de kap bij de fustreiniger en er gaat een ledlamp branden. Op het demomodel hangt daar de kast met tiptoetsen (FluidBox) van de Commander. Deze wordt vervangen voor een terminal (I Fluid).


De fustreiniger kreeg er een tweede nozzle bij om ook kleinere jerrycans vlot te kunnen legen.
De fustreiniger kreeg er een tweede nozzle bij om ook kleinere jerrycans vlot te kunnen legen. © Frits Huiden

De uitvoering die Nieuwe Oogst bekeek met 5.200 litertank, 30 meterboom met luchtondersteuning en boomhoogteregeling kost zo'n 173.000 euro. Dat is grofweg 30.000 euro duurder dan een gelijkwaardige Commander met 4.500 litertank.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    4° / 1°
    10 %
  • Maandag
    6° / -3°
    40 %
  • Dinsdag
    9° / 4°
    20 %
Meer weer