Groeiende+markt+vlees%2D+en+zuivelvervangers
Nieuws
© Dirk Hol

Groeiende markt vlees- en zuivelvervangers

Terwijl de vleesconsumptie in Nederland vorig jaar toenam, groeide de Europese markt voor vlees- en zuivelalternatieven eveneens. Dat stelt het ING Economisch Bureau in een donderdag verschenen rapport.

De totale winkelomzet lag in 2019 op 4,4 miljard euro en dit loopt naar verwachting op tot 7,5 miljard euro in 2025. Hoewel de impact op de totale uitgaven aan vlees en zuivel, jaarlijks zo'n 300 miljard euro, nog beperkt is, brengt de verwachte groei wel een nieuwe concurrentiestrijd met zich mee en zijn er consequenties voor de gehele voedselketen.

Doordat start-ups als Beyond Meat en Oatly en voedingsconcerns als Unilever, Nestlé en Danone er met een deel van hun klanten van doorgaan, besluiten steeds meer vlees- en zuivelbedrijven om ook plantaardige producten te maken, meldt ING.


Marktaandeel nog beperkt

Door heel de Europese Unie (EU) stijgen de verkopen van vlees- en zuivelvervangers. In de afgelopen tien jaar namen de totale winkelverkopen in de EU en het Verenigd Koninkrijk jaarlijks bijna 10 procent toe tot een totaal van 4,4 miljard euro in 2019. Naar verwachting zet de jaarlijkse groei van 10 procent door en nemen de verkopen van vlees- en zuivelvervangers toe tot 7,5 miljard euro in 2025.


Ondanks de sterke groei blijft het aandeel van alternatieven binnen de totale Europese markt voor vlees en zuivel (300 miljard euro in 2019) voorlopig relatief klein. Het ING Economisch Bureau raamt het marktaandeel van vleesvervangers op 1,3 procent en van zuivelvervangers op 4,1 procent in 2025.


Consequenties

De opkomst van plantaardige alternatieven heeft consequenties voor bedrijven door de gehele voedselketen. Vlees- en zuivelbedrijven zien zich geconfronteerd met start-ups en grote voedingsconcerns die met plantaardige alternatieven op hun terrein komen.

Na een aanvankelijk afwachtende houding richten daarom steeds meer vlees- en zuivelbedrijven zich ook op plantaardig. De kennis van consumentenvoorkeuren en de bestaande relaties met supermarkten vormen daarbij een belangrijke troef.


Kansen en bedreigingen

Voor de leveranciers van de voedingsindustrie zijn er zowel kansen als bedreigingen. Akkerbouwers, verwerkers en distributeurs profiteren van de toegenomen vraag naar plantaardige ingrediënten als erwten- en aardappeleiwit, omdat deze een aanvulling kunnen vormen op de al veel gebruikte soja en tarwe.

Voor veehouders is een mogelijke afvlakking van de Europese consumptie van rood vlees en melk een bedreiging. Wel blijft de wereldwijde vraag naar vlees en zuivel groeien, dit onderstreept het belang van exportmogelijkheden volgens ING.

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    4° / 2°
    40 %
  • Dinsdag
    4° / 0°
    10 %
  • Woensdag
    3° / -1°
    10 %
Meer weer