Filmpjes%2C+stroop+en+azijn
Column
© Dirk Hol

Filmpjes, stroop en azijn

Op weg naar Prinsjesdag heeft LTO Nederland onder het motto #vooronsland een campagne gelanceerd, waarin boeren en tuinders uit diverse sectoren vertellen waarom ze over tien jaar nog actief zijn, wat ze daarvoor van de politiek nodig hebben en wat de maatschappij van hen mag verwachten. De video's zijn enthousiasmerend en inspirerend, bekijk ze vooral op vooronsland.nl!

Er gebeurt veel in de land- en tuinbouw waar we trots op mogen zijn. Dat moeten we veel meer laten zien. Op weg naar de verkiezingen in 2021 komt het erop aan om ons als primaire sector te laten zien, welke ambities we hebben en wat we bijdragen aan de diverse maatschappelijke opgaves. Gezond voedsel, gewaardeerde groene producten en daarmee gezondheid en welzijn. Daar zijn wij van!

Een oud gezegde luidt 'Men vangt meer vliegen met stroop dan met azijn'. Door vriendelijk te zijn, bereik je meer dan met lelijke woorden en iemand voortdurend voor het hoofd stoten.
Dat betekent overigens niet dat je als een brave Hendrik door het leven hoeft te gaan. Je moet helder en duidelijk zijn. Iedere onderhandelaar weet bovendien dat je niet zonder de harde vuist kan. Maar die is altijd gericht op de inhoud, niet op de man of vrouw.

Eerlijk gezegd hebben we op dat gebied als sector de afgelopen tijd bepaalt niet de beste beurt gemaakt. Als LTO zijn we gericht op inhoud, verbinding en het zoeken van dialoog. Zó zetten we concrete stappen. Dat is zeker niet de makkelijkste weg en soms moeilijk uit te leggen. Maar we doen het wel. Voor die enthousiaste, toekomstgerichte boeren en tuinders van nu én over tien jaar.

Iedere onderhandelaar weet bovendien dat je niet zonder de harde vuist kan

Hans Van den Heuvel, directeur LTO Nederland

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    16° / 14°
    70 %
  • Vrijdag
    16° / 7°
    30 %
  • Zaterdag
    14° / 11°
    50 %
Meer weer