ING%3A+%27Tijdelijke+corona%2Dimpuls+voedingsspeciaalzaak+en+supermarkt%27
Nieuws
© Jumbo

ING: 'Tijdelijke corona-impuls voedingsspeciaalzaak en supermarkt'

De lockdown heeft de omzet van supermarkten, voedingsspeciaalzaken en tuincentra een tijdelijke extra impuls en het online winkelen een structurele boost gegeven. Komend jaar vlakt het corona-effect echter af, stelt het ING Economisch Bureau.

De bank meldt dat in het Vooruitzicht detailhandel. Mede dankzij de coronacrisis groeit de totale omzet in de detailhandel in 2020 met circa 4 procent, een plus van 4,5 miljard euro. Aan deze groei dragen de pure webwinkels bijna 3 miljard euro bij en de supermarkten 2,5 miljard euro.

Zij profiteren het meest van de lockdown in het voorjaar. De non-foodsector krimpt per saldo ruim 1 miljard euro. Binnen dit segment zitten naast de goed presterende tuincentra, doe-het-zelfzaken en elektronica- en speelgoedwinkels ook de grote verliezers: de modewinkels. In 2021 vlakt het positieve corona-effect echter af.


Somberder beeld 2021

'De groei van de omzet in de detailhandel pakt in 2020 nog hoger uit dan begin dit jaar werd verwacht', aldus Henk van den Brink, sectoreconoom Retail bij het ING Economisch Bureau. Het beeld voor de detailhandel in 2021 is somberder: de omzetgroei blijft vanwege dalende consumentenuitgaven beperkt tot 1 procent.

'De groei van de omzet in de detailhandel pakt in 2020 nog hoger uit dan begin dit jaar werd verwacht'

Henk van den Brink, sectoreconoom Retail bij het ING Economisch Bureau

'De lockdown heeft de omzet van supermarkten en voedingsspeciaalzaken een tijdelijke extra impuls gegeven en het online winkelen een structurele boost.' De omzetgroei bij supermarkten komt in 2020 uit op 6,5 procent, bij speciaalzaken stijgt de omzet met 3 procent.

Belangrijke verklaringen zijn het hamstergedrag van consumenten, de verschuiving van omzet uit de horeca en Nederlanders die relatief meer thuis waren. Ook veel boerderijwinkels spinnen momenteel garen als gevolg van de corona-misère. Klanten komen vaker op het erf.


Lockdown impulsen vallen weg

Door de uitbraak is het algehele winkelgedrag bovendien flink veranderd, ziet ING. Consumenten doen minder vaak boodschappen maar kopen per bezoek meer, zo ligt het gemiddelde pinbedrag ruim 20 procent hoger sinds de invoering van de coronamaatregelen in maart.

De lockdown impulsen vallen naar verwachting grotendeels weg in 2021. Bovendien zal de prijsconcurrentie toenemen naar mate meer consumenten de effecten van de coronacrisis, zoals een oplopende werkloosheid, in de portemonnee gaan voelen.

Na vijf jaar omzetgroei in de detailhandel non-food gooit de coronacrisis roet in het eten. De verwachting is dat de omzet zowel in 2020 (-2 procent) als 2021 daalt.


'Fysiek online' stijgt 35 procent

De grootste winnaar van de coronamaatregelen is het onlinekanaal. Dat de omzetkrimp in de non-food retail in 2020 naar verwachting beperkt blijft, komt vooral door de enorme impuls vanuit e-commerce.

Diverse winkelketens noteerden in het tweede kwartaal een omzetgroei van 35 procent tot 75 procent in hun webshops. De belangrijkste les van de lockdown, stelt ING, is dat voor het gros van de non-food winkels toekomstige omzetgroei een utopie is zonder een online strategie.

Een andere les is dat onder ouderen het aantal e-shoppers fors is gestegen en deze koopkrachtige categorie in de e-commerce strategie speciale aandacht verdient.


Weer

  • Vrijdag
    15° / 9°
    50 %
  • Zaterdag
    16° / 6°
    65 %
  • Zondag
    17° / 10°
    70 %
Meer weer