Kwaliteit en prijs eerste oogst blauwe bes goed

De ruim vijftig blauwe bessentelers uit Nederland, Duitsland en België van het collectief Simply the Bes zijn buiten gestart met oogsten. De kwaliteit en prijs van de eerste lichting is goed. Vanwege corona is de kwekerijcampagne ‘Blauw voor jou’ aangepast met de Zachtfruitdagen-to go.

Kwaliteit+en+prijs+eerste+oogst+blauwe+bes+goed
© Laurens Eggen

Ondanks de vorstschade en de coronacrisis, gaan de telers van Simply the Bes met een positieve blik het nieuwe seizoen in. ‘De kwaliteit en prijs van de eerste Nederlandse bessen zijn veelbelovend voor de rest van het seizoen’, blikt projectleider Erik van de Vin vooruit.

Nu seizoensactiviteiten zoals zelfpluk, rondleidingen en horeca er anders gaan uitzien door de coronamaatregelen, hanteert Simply the Bes een andere aanpak gedurende het seizoen, laat het telerscollectief weten.


Campagnestrategie

Zo is de campagne ‘Blauw voor jou’ recent van start gegaan, waarin de telers samen met maatschappelijke doelgroepen een promovideo voor blauwe bessen hebben opgenomen. Ook staan 'Zachtfruitdagen-to go’ binnenkort op de agenda, waarbij telers ook dit jaar publiek op hun bedrijf kunnen ontvangen.

Ondanks de vorstschade en de coronacrisis, gaan de telers met een positieve blik het nieuwe seizoen in

Projectleider Erik van de Vin, teeltcollectief Simply the Bes

‘Vanuit de gezamenlijke drive om de Nederlandse blauwe bes met haar lekkere smaak en gezonde eigenschappen onder de aandacht te brengen én om de verkoop bij lokale telers te stimuleren, organiseren we als collectief diverse activiteiten gedurende het blauwe bessen seizoen’, laat van de Vin weten.

Gedurende vier dagen in het blauwe bessenseizoen is het ‘blauw voor jou’-dag, waarbij telers Nederlandse blauwe bessen schenken aan een specifieke doelgroep of sector die dit heeft verdiend vanwege haar maatschappelijke inzet tijdens coronatijd.


Zachtfruitdagen-to go

Enerzijds maken de telers van Simply the Bes de doelgroep in hun eigen omgeving blij, waardoor een landelijke dekking ontstaat. Anderzijds roepen zij onder andere via social media de consument op om een bakje Nederlandse blauwe bessen te schenken aan iemand uit de doelgroep.

15 juni is gestart met het onderwijs. ‘Met veel deelnames en ontzettend positieve reacties was het een geslaagde eerste campagnedag’, aldus Van de Vin. Op 15 juli staat de ‘blauw voor jou’- dag in het teken van de zorg. Daarna volgen nog de hulpdiensten op 15 augustus en ouderen op 15 september.

Om de consument kennis te laten maken met de gezonde blauwe bes en om een kijkje achter schermen te bieden bij de bedrijven, organiseert Simply the Bes normaalgesproken open dagen bij haar telers op locatie. Vanwege het coronavirus is dat helaas niet mogelijk.


Publieksactiviteiten aangepast

‘Gelukkig zitten onze telers niet bij de pakken neer’, zegt Van de Vin. ‘Samen hebben we gekeken naar mogelijkheden voor dit bijzondere seizoen en daar zijn de ‘Zachtfruitdagen-to go’ uitgekomen.' Tijdens twee vaste weekends in het blauwe bessenseizoen (11/12 juli en 8/9 augustus) bieden onze telers verse- en verwerkte besproducten aan op ‘to go’ wijze.

Iedere teler doet dat op zijn eigen manier, zegt de projectleider. 'De een met een kraampje langs de weg, de ander met een foodtruck tussen de velden.' Op de website www.simplythebes.nl wordt voorafgaand aan de data aangegeven welke telers wanneer geopend zijn.



Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    17° / 8°
    20 %
  • Donderdag
    13° / 7°
    20 %
  • Vrijdag
    12° / 7°
    70 %
Meer weer