Dealer+bouwt+zelf+elektrische+Fendt
Achtergrond
© Holland utrecht

Dealer bouwt zelf elektrische Fendt

Fendt dealer Holland-Utrecht in Montfoort bouwt een 100 procent elektrische trekker die acht uur kan werken. De dealer laat daarvoor de elektrische accupakketten van een jonggebruikte Tesla inbouwen.

Grote trekkerfabrikanten is het tot nu toe nog niet gelukt, maar Holland-Utrecht verwacht hem over vijf maanden klaar te hebben: een volledig elektrische trekker die acht uur aan één stuk kan werken. Basis is een standaard Fendt 313 S4 Profi Plus met zeshonderd draaiuren van een klant Van Huizen uit Barendrecht.

Het bedrijf heeft een grote vijfjarige klus gekregen van de gemeente Rotterdam voor onderhoud van groenvoorzieningen en watergangen in een aantal woonwijken. Onder de voorwaarde dat al het transport emissievrij plaatsvindt. Het gaat om transport van zand, groenafval of slootvuil. Van Huizen bouwt daarom enkele voertuigen om van diesel naar elektrisch.

Naast meerdere Volkswagen Crafter-bussen wil Van Huizen ook zijn Fendt, die de hele dag voor transport wordt ingezet, volledig elektrisch maken. De trekker wordt daarnaast gebruikt voor klussen als houtversnipperen en dergelijke.

Ombouwkosten van 2 ton niet terug te verdienen in landbouw

Gijs Scherpenzeel, Holland-Utrecht-verkoper

Ervaring met boten

Holland-Utrecht-verkoper Gijs Scherpenzeel zocht de samenwerking met New Electric. Dit bedrijf heeft al veel ervaring met het inbouwen van elektrische aandrijvingen in bestaande voertuigen. Zowel met het inbouwen van elektrische aandrijvingen in boten die varen in de Amsterdamse grachten als met auto's en ander groot materieel.

Maximaal vermogen dat New Electric kan inbouwen, is omgerekend 200 pk. Holland-Utrecht heeft in dit project geen verdere samenwerking met Fendt-importeur Mechan of de trekkerbouwer in het Duitse Marktoberdorf zelf.


De Fendt is eerst in Montfoort bij Holland-Utrecht ontdaan van motor, dieseltank en koeling.
De Fendt is eerst in Montfoort bij Holland-Utrecht ontdaan van motor, dieseltank en koeling. © Holland Utrecht

'Natuurlijk hebben we ook gekeken naar de volledig elektrische Fendt e100 Vario, maar die rijdt nog maar drie uur onder volle belasting. Fendt is daarbij best gesloten en brengt de trekker pas echt op de markt als deze helemaal goed is. Bovendien gaat dat om een 200 serie semi-smalspoor en dat is te klein voor onze klant', weet Scherpenzeel.


Oude GTA-werktuigendragen

Holland-Utrecht heeft de Fendt 313 ontdaan van zijn motor, koeling en overige componenten die niet meer nodig zijn. Wat overblijft is een 313 zonder motorkap die lijkt op een oude GTA-werktuigendrager.

Voor de elektrische aandrijving kiest New Electric voor refurbished accupakketten van Tesla. Die komen van een gebruikte Tesla die bijvoorbeeld schade heeft en voor maximaal tweeduizend ladingen is gebruikt. 'Deze zijn daarna nog tweeduizend keer op te laden. Voor onze klant is dat gelijk aan tien jaar gebruik met tweehonderd ladingen per jaar', aldus Scherpenzeel.

Het grote probleem voor ontwikkelaars en R&D-afdelingen van trekkerfabrikanten is om de vele accupakketten die nodig zijn om acht uur te werken, weg te kunnen werken op trekkers. Er zou zoveel accucapaciteit en ruimte nodig zijn, dat het te koste gaat van het zicht rondom en de wendbaarheid en compactheid van de trekker.


Vervangbare accucellen

Dit lijkt niet te spelen bij de Fendt-Tesla-combinatie van Holland-Utrecht. De accucellen zijn los van elkaar te monteren in alle posities en dus ook te vervangen. De pakketten komen deels onder de motorkap en onder de trekker, waardoor alleen iets van de bodemvrijheid verloren zal gaan.


Het verwijderen van motor, koeling en dieseltank geeft veel ruimte voor het plaatsen van accu's.
Het verwijderen van motor, koeling en dieseltank geeft veel ruimte voor het plaatsen van accu's. © Holland Utrecht

Uitdaging wordt om de relatief hoge toerentallen van 4.000 toeren per minuut van de Siemens-elektromotoren over te brengen naar de lagere toerentallen van de Vario-transmissie. 'Daarvoor laten we een overbrenging spuitgieten met de juiste afmetingen. Een tandriem zal deel uitmaken van deze zelfontwikkelde overbrenging. Ook moet alles weer op de software worden aangesloten. Daar komt onze expertise aan bod', zegt Scherpenzeel.


Uitdaging: de hoge toerentallen van de Siemens-elektromotoren overbrengen op lagere toerentallen.
Uitdaging: de hoge toerentallen van de Siemens-elektromotoren overbrengen op lagere toerentallen. © Holland Utrecht

Het uiteindelijke vermogen van de elektrische 313 wordt zo'n 120 pk. De accu's zijn in tien uur weer tot 100 procent vol te laden op 380 volt krachtstroom. 'Het enige geluid dat je straks nog hoort is de compressor. Luchtremmen op kippers zijn immers verplicht. Dat is jammer, maar helaas niks aan te doen.'

De meerprijs voor de ombouw is ruim 200.000 euro. Daar komt de trekker zelf nog bij, met een nieuwprijs van 125.000 euro. Scherpenzeel weet dat een dergelijke prijs niet uit kan in de landbouw. 'Je moet dit echt zien in combinatie met Vamil en EIA-subsidies en grote stedelijke projecten waardoor zo'n ontwikkeling kan worden betaald.' Holland-Utrecht is overigens niet van plan ook andere merken om te bouwen.

Bekijk meer over:

Weer

  • Dinsdag
    19° / 10°
    20 %
  • Woensdag
    18° / 13°
    50 %
  • Donderdag
    19° / 12°
    60 %
Meer weer