Weer flinke omzetgroei keurmerken in supermarkten

De verkopen van voedsel met een keurmerk groeien veel harder dan de reguliere omzetgroei in de supermarkten. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

Weer+flinke+omzetgroei+keurmerken+in+supermarkten
© Twan Wiermans

Terwijl de totale foodomzet in supermarkten vorig jaar met 4,2 procent groeide, stegen de verkopen van producten met een onafhankelijk keurmerk met 26 procent. Deze groei is niet alleen fors, maar ook aanhoudend. In 2018 en 2017 was de groei namelijk respectievelijk 16 procent en 30 procent. Het aandeel van duurzamere keurmerken in de supermarktverkopen is nu 19,2 procent.



Het Beter Leven-keurmerk blijft met een aandeel van 25 procent met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt. Biologisch toont een iets lagere groei (+5 procent). De keurmerken MSC en ASC voor vis groeien beide door met dubbele groeicijfers, op weg naar een aandeel van 100 procent duurzamere gevangen of gekweekte soorten. On the way to PlanetProof heeft de omzet ruim vertienvoudigd, vooral door de groei in de groep zuivel.


Op categorieniveau zijn eieren en vis de groepen met het hoogste aandeel in keurmerken (82 procent en 74 procent) en heeft de groep brood en banket het laagste aandeel (1 procent). In absolute euro’s zijn de categorieën vlees en vleeswaren het grootst (respectievelijk 860 miljoen euro en 762 miljoen euro). De categorie zuivel is de productgroep die de hoogste groei laat zien (+125 procent).




Horeca blijft achter

Omzetcijfers van keurmerken in andere afzetkanalen dan supermarkten, zoals horeca, catering markten en speciaalzaken zijn nauwelijks beschikbaar. De ervaring van leveranciers van producten met een onafhankelijk keurmerk is dat de afzet van duurzamere producten daar fors achterblijven op supermarkten, waar het werken met vaste ketenstructuren en eigen of onafhankelijke duurzamere (keur)merken steeds meer de standaard is

‘Een bijzondere aanpak, ook internationaal gezien, die heeft geleid tot de aanhoudende groei van duurzamer voedsel bijde Nederlandse supermarkten’, zegt Maurits Steverink, ketenmanager van het consortium.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer