Prijs+niet+belangrijkste+bij+keuze+voerleverancier
Nieuws
© Twan Wiermans

Prijs niet belangrijkste bij keuze voerleverancier

De prijs is voor veehouders niet het belangrijkste argument bij de keuze voor een voerleverancier. Dat blijkt uit onderzoek van Geelen Consultancy.

De resultaten van de Voermonitor 2020 van het marktonderzoeksbureau laten zien dat goede bedrijfsbegeleiding het belangrijkst is voor veehouders. Meer dan de helft van de veehouders geeft dit als belangrijk argument aan om voor een leverancier te kiezen. Als tweede wordt vertrouwen (39 procent) genoemd en als derde mengvoerkwaliteit (28 procent). Het argument 'prijs' wordt als vijfde genoemd. 17 procent van de ondernemers noemt dit als belangrijk argument voor hun keuze.



Verder blijken varkenshouders het minst trouw aan hun voerleverancier. 88 procent van de varkenshouders is 'vrijwel zeker' of 'waarschijnlijk wel' over een jaar nog klant van zijn voerleverancier. Bij de melkveehouders en pluimveehouders is dit percentage respectievelijk 95 en 94 procent.


Verschillen tussen bedrijven

Volgens onderzoeker Jan Geelen laat de Voermonitor door de jaren heen een heel stabiel beeld zien. 'Maar er zijn wel grote verschillen tussen bedrijven, tussen leeftijden van de ondernemers en tussen sectoren. Ook zijn er significante verschillen te onderscheiden tussen kleine, grote voerleveranciers, particuliere en coöperatieve voerleveranciers.'

Geelen noemt het opvallend dat prijs niet het belangrijkste argument is. 'Dat wordt in de markt wel heel breed gedacht. In de Voermonitor konden veehouders de drie belangrijkste argumenten aanvinken, waarom zij voor hun voerleverancier kiezen. Als ze vijf keuzes konden maken, zou het argument 'prijs' mogelijk wel wat hoger scoren.'


Vierde keer

In de Voermonitor beoordelen veehouders hun eigen voerleverancier. Voerleveranciers kunnen in de Voermonitor zien hoe zij scoren in vergelijking met de gemiddelde voerleverancier en hoe zij scoren in vergelijking met twee jaar, vier of zes jaar geleden. Dit jaar werd het onderzoek voor de vierde keer gehouden.

De algemene tevredenheid over de voerleveranciers is de afgelopen twee jaar nauwelijks veranderd, maar is wel een stuk hoger dan in 2014 en 2016. De algemene tevredenheid wordt gemeten aan de hand van de Net Promoter Score (NPS). NPS is een instrument om met één enkele vraag klanttevredenheid te meten. De NPS wordt berekend als het verschil tussen het percentage 'Promoters' (score 9 of 10) en 'Criticasters' (score 0-6) . De NPS is een getal tussen de -100 en +100.



Bekijk meer over:

Weer

  • Dinsdag
    21° / 9°
    20 %
  • Woensdag
    26° / 12°
    10 %
  • Donderdag
    30° / 15°
    10 %
Meer weer