Lichtgewicht+Fliegl%2Dtank+heeft+compassie+voor+bodem
Achtergrond
© Frits Huiden

Lichtgewicht Fliegl-tank heeft compassie voor bodem

Veel kuubs verplaatsen met beperkte bodemdruk en vermogen. Een polyester tank van Fliegl, spreidas, een lichte maar brede sleepvoetbemester, een lichte zuigarm en een lichte trekker van Zetor maken het mogelijk.

Bij de 7,5 ton wegende Polyline 15.500 giertank van Fliegl draait het om gewichtsbesparing voor een lage bodemdruk. De kunststof tank is de belangrijkste gewichtsbesparing ten opzichte van traditionele tanken.

Deze tank draait nu bij melkveehouder Arjan Kooij in het Noord-Hollandse Zuidoostbeemster op de klei. Hij koos ook voor de optionele schuifas, zodat de voorste wielen van de tandem buiten het trekkerspoor lopen en liet de tank op dikke Michelin Cargo Bib-banden zetten.

Wielen

De voorste wielen zijn met maat 850/50R30,5 uitgevoerd, een slag groter dan de achterste wielen van de pendelende tandem met maat 750/60 R30,5. Zo blijft de stuuruitslag van de gedwongen hydraulische sturing maximaal. Ook de trekker heeft extra brede banden.

De bemester moest licht van gewicht zijn en zo breed mogelijk. Daardoor kwam de melkveehouder uit bij deze sleepvoetbemester die net als een 'Duitse Schleppschlauch' naast de tank opklapt, zoals ook een veldspuit doet. Het houdt de tank compact, het gewicht wordt verdeeld over de assen en er is een grotere werkbreedte mogelijk.

Sleepvoetbemester

De sleepvoetbemester werkt 12 meter breed en is in twee secties van elk 6 meter af te sluiten. Door de wijze van opklappen en het sleepvoetprincipe is er een grote bodemvrijheid en zijn er geen afsluiters bij de valpijpen en zware kouters met bijbehorende schijven of andere constructies nodig.

De 12 meter brede bemester heeft aan elke zijde een vijzel over de breedte lopen.
De 12 meter brede bemester heeft aan elke zijde een vijzel over de breedte lopen. © Frits Huiden

Onder elke valpijp zit via een verenstalen strip een koutertje dat het gras iets opzij beweegt. Elk koutertje geeft een druk van 6 tot 8 kilo. Dat is genoeg om in niet al te droge klei een klein stukje de grond in te dringen. Keerzijde van de bemester is dat deze als sleepvoet op klei, veen en zandgrond de verplichting meebrengt om de mest met een derde te verdunnen met water.

De bemester heeft geen zware snijverdeelmolen, maar een eenvoudige driewegverdeelkop. Twee delen gaan naar elke zijde van de bemester en de derde is de retour in de tank. De mest wordt gesneden in de voorsnijder.

Vijzelen tegen vuil

Op de bemester zijn twee vijzels gemonteerd die de valpijpen vrijhouden van vuil. Vuil in de mest, zoals uitgevallen oormerken of kuilplastic, drukt de vijzel naar het einde van de boom waar een opvangbakje zit. De vijzel draait veertig seconden naar het einde van de boom en dan weer vijftien seconden terug. Zo wordt de kans op verstoppingen kleiner.

De vijzels vragen tijdens het mest uitrijden minder hydraulische kracht dan een verdeelkop voor 12 meter breedte, is de ervaring van Kooij.

In transport klapt de bemester compact op rond de tank met de uitstroomopeningen omhoog.
In transport klapt de bemester compact op rond de tank met de uitstroomopeningen omhoog. © Frits Huiden

Ook bij het laden is er rekening gehouden met het totaalgewicht van de tank. Zo is er niet gekozen voor een volledige zuigarm die je in de put laat zakken, maar de lichte versie waarbij een dockingstation bij de put staat. Behalve een besparing van gewicht drupt deze versie ook niet na.

Wormpomp

De wormpomp heeft een capaciteit van 4.000 liter per minuut. Hydraulische kleppen zorgen voor een automatische afslag bij het vullen, anders zou de wormpomp de mest er via de overstort achterop weer uitduwen. Via de vulstandsmeter voorop is vanuit de trekker de vulling te zien.

Boven op de tank zit een flinke opening met een hydraulische klep voor vullen vanuit een transporttank, container of vrachtwagen. De elektrohydraulische bediening via een prima gelabelde dubbele rij van twaalf knoppen in de trekker bevalt de melkveehouder goed.

Ultieme bewijs

Het ultieme bewijs dat de Fliegl ook licht trekt, is de trekker die Kooij gebruikt. De Zetor Forterra 11641 heeft weliswaar een zescilinder blok en drietraps powershift aan boord, maar levert toch slechts 115 pk. Desondanks heeft de trekker amper moeite met de 15,5 kuubs Fliegl, terwijl menig andere tank van die omvang al snel een trekker vanaf 140 pk en zwaarder nodig heeft.

De Zetor van 115 pk trekt de 15,5 kuubs tank en 12 meter bemester met gemak.
De Zetor van 115 pk trekt de 15,5 kuubs tank en 12 meter bemester met gemak. © Frits Huiden

Dit alles heeft wel een stevige prijs. Een kale uitvoering van deze tank begint bij zo'n 50.000 euro, maar met alle opties erbij groeide de uiteindelijke prijs naar 95.000 euro. Voor dat geld is de tank dan wel netjes afgewerkt en voorzien van details zoals hydraulische disselvering, luchtremmen en onderrijbeveiliging achter en aan de zijkanten. De disselvering is ook te gebruiken voor de steunpoot.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    13° / 8°
    80 %
  • Zaterdag
    14° / 8°
    70 %
  • Zondag
    16° / 9°
    70 %
Meer weer