Duurzame+bloem%3F+Consument+zegt+vaker+ja%21
Achtergrond
© Vidiphoto

Duurzame bloem? Consument zegt vaker ja!

Afnemers eisen van bloemen- en plantenkwekers een duurzame productie. Maar willen consumenten dat ook? Bloemenveiling Royal FloraHolland heeft het onderzocht. Het antwoord: ja, steeds vaker.

Milieuregistratie en -certificering is vanaf het jaar 2021 verplicht voor alle kwekers, lid of geen lid, die bloemen en planten aanvoeren op de veiling. Dit maakte FloraHolland aan het begin van deze maand bekend.

Duurzaamheid is een van de pijlers van de strategie van de coöperatieve veilingorganisatie. FloraHolland legt de nieuwe eisen voor de teelt uit als een mijlpaal in het verder verduurzamen van de sector. 'Het biedt onze leden kansen om hun concurrentiepositie te versterken en het draagt bij aan het toekomstbestendig maken van onze marktplaats en sector. De markt vraagt om transparantie over de productie en bedrijfsvoering', gaf algemeen directeur Steven van Schilfgaarde bij het bekendmaken van de nieuwe verplichting aan.

Eisen op het terrein van duurzaamheid worden in de regel door de directe afnemers van bloemen en planten opgelegd. Dat zijn handelaren, bloemisten en retailers. Maar wat vindt de uiteindelijke koper, de consument, van de duurzame bloem en plant? FloraHolland heeft de mening van de consument onderzocht in de vier belangrijkste afzetmarkten voor de Nederlandse sierteelt. Dat zijn Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland. De vier zijn ook de kernlanden voor de Nederlandse sierteeltpromotie.

Herhaling van 2009

Volgens intelligence manager Josephine Klapwijk van FloraHolland was de navorsing van dit jaar een herhaling van het duurzaamheidsonderzoek dat het Productschap Tuinbouw in 2009 heeft laten uitvoeren. Aan het online onderzoek van de bloemenveiling deden 3.750 consumenten mee.

Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten in de vier landen meer duurzame producten zijn gaan kopen. Zo koopt 60 procent van de Britten, 65 procent van de Duitsers, 53 procent van de Fransen en 61 procent van de Nederlanders weleens duurzame producten. Tien jaar geleden was dit respectievelijk 42, 27, 44 en 45 procent.

Deze getallen zijn hoger dan wanneer specifiek wordt gekeken naar de sierteelt. 'Heeft u weleens duurzame bloemen gekocht?' was een vraag in het onderzoek. Het percentage dat als antwoord ja doorgaf, ligt ongeveer op 17. Tien jaar geleden was dat zo'n 11 procent.

 

In drie landen is het aandeel gestegen. Duitsland vormt een uitzondering. Daar zeggen consumenten juist minder duurzame bloemen te kopen. Waarom, is de onderzoekers niet duidelijk. Daar is niet op doorgevraagd.

Bij kamerplanten liggen de aandelen 'duurzaam' duidelijk hoger dan bij de bloemen. Met als uitschieter de Britse markt, waar meer dan de helft van de kopers weleens een duurzame kamerplanten aanschaft. In de overige drie landen doet zeker een op de drie dat. In 2009 lag het percentage doorsnee op 9.

 

Geen vergelijking tuinplant

Omdat in 2009 geen onderzoek is gedaan naar de tuinplantenverkoop, kan er geen vergelijking worden gemaakt met dat jaar. Het onderzoek van dit jaar toont aan dat drie op de tien consumenten duurzame tuinplanten kopen.

De onderzoekers wijzen erop dat het hoge percentage 'ik weet niet' in de proef erop duidt dat het kopers niet duidelijk is wanneer ze duurzame bloemen en planten kopen. De communicatie kan volgens de onderzoekers waarschijnlijk beter.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    35° / 20°
    10 %
  • Maandag
    35° / 21°
    10 %
  • Dinsdag
    33° / 21°
    10 %
Meer weer