De+verkoop+van+Agrimarkt+past+in+een+trend
Analyse
© Anton Dingemanse

De verkoop van Agrimarkt past in een trend

Agrimarkt, de enige supermarktketen in boerenhanden, wordt opgeslokt door het grote Jumbo. De overname is het logische gevolg van de schaalvergroting die de foodretail domineert. Het legt daarnaast ook bloot hoe moeilijk het is om een korte keten rond te rekenen.

Agrimarkt is een supermarktketen met vijf vestigingen in Zeeland en eentje in het Brabantse Roosendaal. Met de verkoop verdwijnt een voor Nederland unieke supermarktformule. De grote winkels combineren een levensmiddelenaanbod met alles voor tuin en dier.

Dit is te danken aan de coöperatie CZAV die in 1970 in Goes de eerste vestiging opende. In het aanbod van vlees, groente en fruit zijn de korte lijnen met lokale boeren en tuinders duidelijk zichtbaar. Vorig jaar kwam de formule tijdens de droogte landelijk in het nieuws met de verkoop van pruimen die door andere retailers te klein werden bevonden.


CZAV probeert al jaren nieuwe winkels te openen. Als laatste kon in april 2018 de winkel in Terneuzen worden geopend. Het trage groeiproces is te verklaren door het dunbevolkte marktgebied van Agrimarkt. Het moet daarin concurreren met veel grotere landelijke spelers.

Daarbij komen de hoge kosten die tegenwoordig gemoeid gaan met het inrichten van winkels, het ontwikkelen van een online bezorgdienst en een logistieke operatie voor een beperkt aantal winkels.

Overname door Jumbo

Deze uitdagingen hebben CZAV doen besluiten de winkels over te doen aan Jumbo. De nummer twee in de markt maakt een stormachtige groei door. Na de overname van een groot deel van de Super de Boer- en C1000-winkels in 2009 lijfde Jumbo recentelijk EMTÉ in. De La Place-restaurants werden in 2016 uit de failliete V&D-ruif geplukt.


Jumbo heeft nooit geschroomd sterke punten van de overgenomen bedrijven over te nemen. Zo werden het actie-imago van C1000 en horeca-elementen van La Place aan de eigen formule toegevoegd. Het is interessant om te volgen of Jumbo dat ook gaat doen met de korte lijnen die Agrimarkt heeft met agrarische leveranciers. Lukt het wel om korte ketens rond te rekenen als een landelijke keten er zijn schouders onder zet?

Naast het verdwijnen van Agrimarkt-formule kregen de promotors van korte ketens deze week nog een tegenslag te verwerken. Marqt, de formule die juist is opgericht om de afstand tussen boer en de grootsteedse consument te verkleinen, heeft het moeilijk. Hier spreekt men van een 'heroriëntatie op de strategie' wat doorgaans betekent dat een overname aanstaande is.

Lichtpuntje is de ambitie van Landwinkel. Het vinden van nieuwe vestigingspunten is ook voor deze keten van boerderijwinkels een lastige opgave. De formule evolueert wel, onder meer door het toevoegen van horeca aan het boerenerf. De winkels blijven voorbehouden aan agrarische ondernemers. Wel wordt er voorzichtig gekeken naar zelfstandige tuincentra.

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    21° / 13°
    30 %
  • Dinsdag
    21° / 12°
    30 %
  • Woensdag
    22° / 10°
    20 %
Meer weer