Groente+verspillen%3F+Niet+met+Little+%26amp%3B+Fresh
Achtergrond
© Rijk Zwaan

Groente verspillen? Niet met Little & Fresh

Minder groente verspillen? Denk klein! Die gedachte bracht biologische groentekweker Adri Jonkers uit Middelbeers op het idee om kleine groentes te kweken. Met Little & Fresh doen distributeur The Greenery, veredelaar Rijk Zwaan en Jumbo Supermarkten een pilot om kleine groentes commercieel op de markt te brengen. Consumenten zijn enthousiast.

Bij de Jumbo Foodmarkt in Leidschendam doen groente- en fruitdistributeur The Greenery en groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan een pilot met biologisch geteelde kleine groentes onder de naam Little & Fresh.

Het doel is om voedselverspilling tegen te gaan, vooral in het groeiende aantal een- en tweepersoonshuishoudens in Nederland. Ook spelen de initiatiefnemers in op de toenemende behoefte aan biologisch en onverpakt.

Maatschappelijke discussie

De bedenker van Little & Fresh is Adri Jonkers, grondlegger van familiebedrijf en biologische groentekwekerij Oirschot Organics in Middelbeers. De maatschappelijke discussie over voedselverspilling bracht hem op het idee van kleinere groentes.

Partijen vinden om de kleine groentes te verkopen viel niet mee

Adri Jonkers, Oirschot Organics in Middelbeers

'Dat werd concreet, toen ik vijf jaar geleden een verzoek kreeg om snackgroentes te gaan kweken. Dat is niets geworden, want die vond ik te klein, maar het bracht me wel op de gedachte om op zoek te gaan naar kleinere groenterassen.'

Experimenteren

Jonkers ging met steun van Stuurgroep Landbouw Innovatie Noord-Brabant experimenteren met groenterassen van over de hele wereld. Omdat certificeringsinstantie SKAL voor de biologische teelt strenge eisen stelt aan de zaden, moest hij tientallen keren een ontheffing aanvragen.

Hoewel een groot deel van de rassen niet aan de verwachtingen voldeed, lukte het in 2016 om enkele kleine groentes te ontwikkelen die Oirschot Organics op de markt kon brengen. Het viel niet mee om partijen te vinden die de kleine groentes wilden verkopen.

Naturelle

Daarom zocht Jonkers contact met Naturelle, de biologische tak van The Greenery, waar hij zijn groente afzet. Samen met Rijk Zwaan deed de distributeur onderzoek naar de behoeftes van consumenten en de mogelijkheden om kleinere groentes commercieel op de markt te brengen.

De potentiële vraag naar kleine groentes bleek hoog te zijn en een positief sentiment op te roepen bij consumenten door de discussie rondom verspilling, zegt Harm-Jan Eikelenboom, marketingmanager bij The Greenery.

Veldproeven

Met bestaande zaden deed Rijk Zwaan veldproeven waarbij ze de groentes dicht bij elkaar zetten. 'Daarbij zagen we dat bij het ene ras alle groentes ongeveer even klein bleven en bij het andere verdringing optrad en je bijvoorbeeld één grote en daarnaast allemaal kleine kropjes sla had', vertelt Heleen Bos, specialist marketing organics bij Rijk Zwaan, dat ook de smaak en de textuur van de groentes beoordeelde.

Samen met The Greenery deed het veredelingsbedrijf ook onderzoek naar de gevolgen voor de teelt en de verkoop. Kleinere groentes betekenen een lagere opbrengst per plant voor groentes als bloemkool en broccoli, maar door een groter aantal per hectare die een kweker mogelijk vroeger kan oogsten, valt dat nadeel voor een deel weg.

Arbeidsintensief

Voor vruchtgroentes als komkommer of aubergine gaat het om rassen die evenveel vruchten vormen als gebruikelijk, maar dan kleiner. Dat levert een arbeidsintensiever logistiek proces op.

Aan de pilot doen acht telers mee, onder wie Jonkers. 'Maar we hebben grote ambities', zegt Eikelenboom. 'We zijn ook in gesprek met buitenlandse telers om een jaarrond assortiment te kunnen bieden.' De betrokken partijen overleggen regelmatig om issues op het gebied van kwaliteit of houdbaarheid te ondervangen.

Courgette, aubergine, venkel, broccoli, verschillende soorten kool, prei, andijvie, komkommer, drie kleuren paprika's en vier soorten sla maken deel uit van de pilot, maar het is de bedoeling om het assortiment verder uit te breiden. De groentes liggen onverpakt in de winkel, voorzien van een sticker.

Kleine groentes gaan na de oogst zo snel mogelijk naar de supermarkt, waar ze onverpakt en met sticker te koop zijn.
Kleine groentes gaan na de oogst zo snel mogelijk naar de supermarkt, waar ze onverpakt en met sticker te koop zijn. © Rijk Zwaan

Korte logistieke keten

Om de groentes zo vers mogelijk te houden, is de logistieke keten zo kort mogelijk: 's morgens geoogste groentes gaan 's middags naar The Greenery, 's nachts naar de distributiecentra van de retailer en daarna zo snel mogelijk naar de winkel.

'Onverpakt product geeft de nodige uitdagingen op het gebied van houdbaarheid. Vooral bladgewassen zijn kwetsbaar. We zijn nu aan het testen met een aantal interessante nieuwe plasticloze verpakkingsopties', zegt de marketingmanager.

Opschalen

De pilot loopt zeker door tot het eind van het jaar met als doel om aan het begin van het groenteseizoen in 2020 op te gaan schalen, vertelt Eikelenboom. Volgens de betrokken telers is de smaak van de kleine groentes beter dan van grotere.

Jonkers heeft goede hoop dat Little & Fresh nu een commercieel succes zal worden. 'Ik ben nog nooit mensen tegengekomen die niet enthousiast waren over het idee. Hoe mooi zou het zijn als je de seizoenen in de supermarkten terugziet? Want wat is er nu lekkerder dan bijvoorbeeld peultjes met worteltjes? Maar dan wel afgestemd op de behoefte van een huishouden.'

Klanten Foodmarkt zijn enthousiast over kleine groentes
Familiebedrijf Jumbo Supermarkten is in 1921 opgericht in Veghel. Naast 675 supermarkten heeft de onderneming 12 Jumbo City's in binnensteden en 8 Jumbo Foodmarkten in Nederland, die inspelen op de 'foodbeleving' van de consument met vers, gezond en lekker eten. In de winkels bereiden koks, bakkers, slagers en andere specialisten gerechten met verse ingrediënten in de winkel, die consumenten ter plekke of thuis op kunnen eten. In de op 19 juni geopende Jumbo Foodmarkt in Leidschendam vindt de pilot 'Little & Fresh' plaats. Jumbo doet mee aan het experiment, omdat de keten het belangrijk vindt dat iedereen gezond en lekker kan eten, maar ook wil bijdragen aan een beter milieu door het verminderen van voedselverspilling en verpakkingsmaterialen. Volgens een woordvoerder komen al deze wensen in de pilot samen en speelt deze in op de vraag van bijvoorbeeld kleinere huishoudens of alleenstaande ouderen. 'We vervullen de wens van de klant en gaan verspilling tegen door kleinere en versere porties, waarvan minder wordt weggegooid. We stimuleren ook een gezond en gevarieerd eetpatroon door een gevarieerd assortiment van kleinere en seizoensgebonden groente. Wat de natuur ons geeft, is hierbij de basis.' Voor het assortiment werkt de retailer nauw samen met zijn telers. Samen kijken zij welke groentes klein en smaakvol zijn te telen, maar ook wat er goed bij het seizoen past. Jumbo kijkt ook naar het terugdringen van verpakkingsmaterialen, waarbij zo min mogelijk en alleen als het noodzakelijk is als uitgangspunt dient. Volgens de woordvoerder zijn klanten van de Foodmarkt erg enthousiast over Little & Fresh en zal het bedrijf met hun feedback beslissen over het vervolg.

Weer

  • Dinsdag
    5° / 1°
    50 %
  • Woensdag
    8° / 4°
    90 %
  • Donderdag
    6° / 3°
    90 %
Meer weer