Breedspoortrekker+wordt+populairder
Achtergrond
© Niels van der Boom

Breedspoortrekker wordt populairder

Sinds de komst van RTK-gps neemt de rijpadenteelt toe in Nederland. Behalve bij biologische akkerbouwers ontstaat er voor dit teeltsysteem steeds meer interesse bij conventionele akkerbouwers.

LMB Geertsema in Munnekezijl is onbetwist specialist op verbredingsvlak. Leo Geertsema runt het bedrijf met zijn broer Henri. Als Claas-dealer bouwden ze in 2011 hun eerste trekker van dit merk om.

'Vooraf hebben we verbrede trekkers bekeken om ideeën op te doen', legt Geertsema uit. 'Bestaande modellen leverden in op trekkracht en hefvermogen. Dankzij ons eigen ontwerp is dat voorkomen.'

Steekassen

Veel nieuwe trekkers beschikken over steekassen. 'Die gaan tot 2,60 meter spoorbreedte, waardoor we zelf steekassen monteren op de standaardflensaansluitingen. Onder de as loopt een brug die beide asstompen met lagers ondersteunt. De boutgaten boren we op.'

Het is afwachten hoe het met de kentekenplicht gaat

Leo Geertsema, LMB Geertsema in Munnekezijl

LMB Geertsema verbreedt de bestaande vooras. 'Daarvoor gebruiken we een mal, want het moet exact recht zijn. De originele stuurstang en cilinder worden hergebruikt. De trekker wordt naar wens afgeleverd op een spoorbreedte van 2,80 tot 3,20 meter. Dit betekent dat wij hem 100 tot 110 centimeter verbreden', zegt Geertsema.

Voor de verbrede vooras wordt speciaal staal gebruikt. De constructie luistert nauw.
Voor de verbrede vooras wordt speciaal staal gebruikt. De constructie luistert nauw. © Niels van der Boom

Steeds populairder

Het aantal trekkers dat het bedrijf ombouwt, wisselt. Soms één of twee per jaar. Dit jaar vijf stuks. De populariteit neemt toe. 'Daarnaast leveren we onderdelen aan collega-dealers. Zowel biologische als gangbare bedrijven uit Nederland en België kloppen bij ons aan. Het is een klein wereldje', constateert Geertsema.

'Trekkers van Claas, Fendt, Case IH en Massey Ferguson bouwen we het meeste om. Het laatste project is een Case IH Maxxum 150. Veel gelijkenissen in types zijn er niet. Per merk kan dit verschillen. In principe kunnen we ieder model verbreden. Alleen bij de onafhankelijk geveerde Carraro-as lukt dat niet', vervolgt de ondernemer.

Garantie

'Omdat we de vooras aanpassen, vervalt de garantie op dit onderdeel. Dat klinkt erger dan het is. Op de constructie geven wij garantie', vertelt Geertsema.

'Wie de fabrikantseisen naleest, leert dat het monteren van 42 inchwielen of dubbellucht cultuurwielen ook niet is toegestaan. Zolang een probleem niet herhaaldelijk voorkomt, gaat de importeur of fabrikant er coulant mee om, is onze ervaring.'

Ook hoge banden monteert het bedrijf steeds vaker omwille van de bodemdruk. Bijvoorbeeld de 2,17 meter hoge 380/105R54.

De achteras in aanbouw met zelfontworpen montagebus en assteun. Dit model krijgt tevens een luchtdrukwisselsysteem.
De achteras in aanbouw met zelfontworpen montagebus en assteun. Dit model krijgt tevens een luchtdrukwisselsysteem. © Niels van der Boom

Steeds luxer

De nieuwste creaties van Geertsema worden steeds luxer. Zo wordt een bordes voor de cabinetrap gemonteerd, breedteverlichting, geïntegreerd luchtdrukwisselsysteem en extra spatborden achter. 'Het is afwachten hoe het met de kentekenplicht gaat', verzucht Geertsema. 'Zeker wanneer een trekker wordt gekeurd. Ik heb Claas ons werk getoond, maar ze zijn niet echt geïnteresseerd. Het blijft een niche.'

Gebruikers van een breedspoortrekker zetten hem niet alleen in voor lichte werkzaamheden als schoffelen. Zeker bij het poten, met een frontfrees en zware pootmachine, komt het eropaan. Alle trekkers worden met fronthef afgeleverd. Verstevigingsplaten langs het frame zijn een must. Deze worden ook bij voorladers en zwaardere frontheffen gemonteerd.

Bij de vooras slijpt het bedrijf de fusees eraf. De as wordt verlengd met een doosconstructie van hoogwaardig flexibel staal. Bijkomend voordeel is een flink grotere stuuruitslag tot 55 graden. In een enkel geval levert het bedrijf er een standaard vooras bij, zodat de klant hem om kan bouwen. Zo kun je met de trekker toch ploegen.

Enthousiaste gebruikers

De zwaarste trekkers die het bedrijf tot nu toe heeft omgebouwd, hebben 180 tot 190 pk. Problemen met de constructies heeft het in acht jaar tijd nooit gehad. Gebruikers zijn enthousiast, waaronder SPNA-proefboerderij Kollumerwaard in Munnekezijl. Zij hebben twee modellen van Geertsema in gebruik.

'Een egalere sortering en meeropbrengst ondanks de rijpaden. Dat is wat wij uit de praktijk horen', zegt de mechanisatieman uit Munnekezijl. 'Je kunt eerder het land op, omdat je in het voorjaar de vochtige grond niet in elkaar drukt. Het gaat meestal om seizoensrijpaden. Ondanks dat je met oogsten niet op de paden werkt, blijft het lonen.'

Wageningen University & Research Open Teelten doet onderzoek naar de rijpadenploeg van Steverink Techniek.
Wageningen University & Research Open Teelten doet onderzoek naar de rijpadenploeg van Steverink Techniek. © Niels van der Boom

Meerjarig onderzoek met rijpaden in Lelystad
Op de Broekemahoeve in Lelystad voert Wageningen University & Research (WUR) Open Teelten sinds 2009 onderzoek uit naar het werken met rijpadenteelt. Daarvoor heeft de WUR twee trekkers op 3,15 meter spoorbreedte. Specifiek onderzoek naar de voordelen van rijpaden wordt niet uitgevoerd. In het project 'Basis' worden drie grondbewerkingsstrategieën vergeleken. Naast ploegen diepwoelen (25 centimeter) en ondiep cultiveren. Waar mogelijk wordt met rijpaden gewerkt in het ruime bouwplan met granen, conserven, grasklaver, uien en wortelen. Bij kool, grasklaver en graan wordt volledig met rijpaden gewerkt. Door de paden lever je 10 procent in op beteelde oppervlakte. Dit wordt nauwelijks gecompenseerd. Daarnaast zijn er flinke meerkosten om de machines aan te passen. Bij wortelgewassen en conserven zijn de voordelen significant. Hierbij levert ploegen ook de beste resultaten.

Weer

  • Woensdag
    23° / 11°
    20 %
  • Donderdag
    24° / 13°
    50 %
  • Vrijdag
    23° / 15°
    20 %
Meer weer