Consument koopt opnieuw meer gemaksgroenten

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 8 procent meer voorbewerkte groenten gekocht. Ze aten ook meer verse groente buitenshuis.

Consument+koopt+opnieuw+meer+gemaksgroenten
© Thierry Schut

In 2018 gaf de consument 5 procent meer uit aan verse groenten en fruit voor thuisgebruik. Nederlanders kochten wat meer groenten (plus 1 procent), maar minder fruit (min 3 procent), is woensdag bekendgemaakt op de nieuwjaarsbijeenkomst van de tuinbouw in Lisse. De warme zomer had een positief effect op de verkoop van saladegroenten als komkommer, tomaat en paprika. Steeds meer Nederlanders kopen weleens maaltijd- of soeppakketten, blijkt uit de cijfers die in Lisse werden gepresenteerd.

De gemiddelde consumentenprijs voor een kilo vers fruit lag vorig jaar 10 procent hoger dan in 2017 waardoor de uitgaven aan fruit met 6 procent stegen. Vooral appels waren door het geringe aanbod in de eerste helft van 2018 duurder. Er werd 10 procent minder appels gekocht. 'Hieruit blijkt dat de productprijs invloed heeft op het koopgedrag', stelt het GroentenFruit Huis.

Appels

Appels zijn goed voor 20 procent van de totale fruitaankoop waardoor een daling grote impact heeft op de totale fruitaankoop. De sector vreest dat de btw-verhoging op groente en fruit een nadelig effect heeft op de verkoop, met name bij consumenten met een kleinere beurs. 'Juist deze groep heeft een grote inhaalslag te maken om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit te consumeren.'

Ook kochten Nederlanders minder sinaasappels. Aan de andere kant nam de belangstelling voor duurdere producten als zachtfruit, exotisch fruit en vers gesneden fruit verder toe.

Groentenmixen in horeca

Horeca en catering hebben in 2018 meer voor gemak gekozen. De inkoop van groentemixen steeg in het foodservicekanaal met 36 procent. In volume nam de aankoop van verse groenten in horeca en catering met 7 procent toe. Dit is een afvlakking na de forse volumegroei in voorgaande jaren.

Dat de horeca voor steeds luxere producten zoals premiumsoorten en voorgesneden mixen kiest, komt door de steeds grotere druk op chefkoks om origineel te zijn met menu’s zonder al te veel extra arbeid, stelt het GroentenFruit Huis. 'Daarbij wordt ook gekeken naar goede portionering en minder verspilling.' De vraag van de horeca naar blauwe bessen en frambozen zat in het afgelopen jaar opnieuw in de lift.

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer