Boerderijwinkels zoeken de x-factor

Boeren en tuinders hebben hulp nodig om meer rendement te halen uit hun boerderijwinkel. De klant verleiden om nog meer producten te kopen is een struikelblok. Dat bleek dinsdag tijdens de finale van Pimp My Farmshop van Food Inspiration bij de Rabobank in Nijkerk.

Boerderijwinkels+zoeken+de+x%2Dfactor
© Freelancer

'We zijn allemaal op zoek naar de x-factor om de omzet te verhogen', vat Corné van Roessel van boerderijwinkel De Walhoeve in Goirle samen. Van Roessel houdt zestig Belgische Blauwen onder de rook van Tilburg. Het vlees verkoopt hij in de boerderijwinkel.

De ondernemer heeft adviseurs in de arm genomen om een kwaliteitsslag te maken in zijn boerderijwinkel. 'We willen een stap zetten richting stad. We hoeven niet naar Rotterdam of Amsterdam, als onze omzet maar een paar procent stijgt', gaf hij in zijn pitch tegenover de jury aan.

Restyling

De Brabantse ondernemer is een van de tien genomineerden die strijden voor een restyling van hun boerderijwinkel. Food Inspiration zette de actie Over de vloer bij de boer op touw om boeren te helpen beter vindbaar te worden voor de consument.

De prijsstelling hebben we bewust laag gehouden om meer klanten te trekken, maar stapje voor stapje gaan de prijzen omhoog

Corné van Roessel, eigenaar boerderijwinkel De Walhoeve in Goirle

In piekperioden trekt de winkel van Van Roessel wekelijks achthonderd tot duizend klanten. Dat zou standaard moeten zijn, vindt hij. En er zit ook nog meer ruimte in wat de klanten besteden in zijn winkel. Dat varieert van een bakje aardbeien van 2 euro tot 200 euro aan vlees voor de diepvries.

Impulsaankopen

De ondernemer wil de consument meer verleiden tot impulsaankopen en schroeft de prijzen van zijn artikelen langzaam op. 'De prijsstelling hebben we bewust laag gehouden om meer klanten te trekken, maar stapje voor stapje gaan de prijzen omhoog.' Waar zijn ouders zeven jaar geleden een kilo biefstuk verkochten voor 11,50 euro, ligt de prijs voor een kilo nu op 17,50 euro.

Inmiddels haalt Van Roessel een omzet die gelijk is aan een melkveebedrijf met tweehonderd koeien. Wat hij daaraan overhoudt? 'Een net inkomen, maar het houdt zeker niet over.' De personeelskosten zijn met 7 fte's zijn grootste kostenpost.

Nieuwe generatie

Een andere hulpkreet kwam van Jan van den Broek van Bioboerderij 't Schop in Hilvarenbeek, die jaarlijks tienduizend betalende klanten ontvangt. 'De uitstraling van de boerderijwinkel moet veel beter. Er staat een nieuwe generatie klaar. Die wil ook graag de hybrideconsument aan zich binden.' De ondernemer heeft hulp nodig om dat te bereiken. 'Ik fok koeien. Ik ben geen detailhandelaar', maakte hij de jury duidelijk.

Een van de verbeterpunten is volgens Van den Broek het veranderen van zijn website. 'Daar ben ik niet trots op. We hebben een bestellijst voor vaste klanten, maar nog geen webshop', zegt hij.

Verleiden

De recreant die een cappuccino drinkt verleiden om boodschappen in de boerderijwinkel te doen. Hiermee worstelt Marijke van Middelaar van Landwinkel en Schenkerij De Kastanjeboom in Bunschoten-Spakenburg. Ze begon twaalfenhalf jaar geleden met 'zes picknicktafels en een koffiepot'. 'We moeten deze mensen bereiken, anders redden we het niet. Want van een leuke creativiteit kunnen wij niet leven.'

Om de klant meer te laten betalen op het erf, past Van Roessel op advies de routing in zijn boerderijwinkel aan. 'Onze toonbank staat bij de deur. Als er tien klanten staan, vinden mensen die de winkel in willen het al snel te druk en lopen weer weg. Dat kost ons klanten.'

Productpromotie

Volgens jurylid Theo Rooijackers schort het bij veel boerderijwinkels vooral aan productpromotie. Hij noemt als voorbeeld kaas, die ondernemers op verschillende manieren kunnen aanbieden.

'Kaas kun je op drie momenten van de dag eten, bij de boterham, uit het vuistje of bij de borrel. Dat moeten eigenaren van boerderijwinkels laten zien. Zij kunnen daar nootjes aan toevoegen, waardoor hun assortiment ook breder wordt', zegt Rooijakkers.

Onderscheiden

Hoewel Van Roessel een breed assortiment heeft, betekent dat 'absoluut niet' dat hij met supermarktketen Albert Heijn wil concurreren, antwoordde hij op een vraag de jury. 'Wij willen ons onderscheiden door ons verhaal goed over te brengen. Ons vlees heeft een supermarktprijs, maar is van keurslagerkwaliteit.'

De jury maakt maandag tijdens de Food Inspiration Days in Veghel bekend wie zijn boerderijwinkel mag oppimpen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer