Boerderijwinkels barsten van ambitie

Kaasboerderij Heileuver in Dalmsholte en biologische boerderijwinkel Kleinlangevelsloo in Raalte zitten in de finale van Pimp My Farmshop. Ze willen graag groeistappen zetten. De actie, georganiseerd door Food Inspiration, zet winkelen op het erf in het zonnetje.

Ondanks dat Marinus Post en Joke van de Crommert een goed inkomen halen uit hun kaasboerderij Heileuver in Dalmsholte, willen ze hun bedrijf verder ontwikkelen. Samen met negen andere bedrijven haalden ze de finale van Pimp My Farmshop.

'We willen verbouwen waardoor het bedrijf toegankelijker wordt voor kinderen. Het zou mooi zijn als ze kunnen meekijken achter de schermen', licht Van de Crommert toe. 'De beleving van eten is in Nederland namelijk armzalig. Mensen kopen een barbecue van 1.000 euro, maar leggen er vlees op van een kiloknaller. We willen kinderen bewust maken van de herkomst van voedsel. Bij hen ligt de basis.'

Vrieskist

Verder wil het stel meer rendement halen uit de verkoop van vlees van de Wagyu-runderen die het houdt. 'De huidige vrieskist vinden we daarvoor niet echt geschikt.'

Persoonlijke aandacht voor onze klanten is onze kracht

Joke van de Crommert, kaasboerderij Heileuver in Dalmsholte

Ook de biologische boerderijsupermarkt van Henrieke Kleinlangevelsloo en Annemieke Hulsman in Raalte is genomineerd voor de actie Pimp My Farmshop. De winkel is gehuisvest op het melkveebedrijf van de familie Kleinlangevelsloo.

Driehonderd klanten

'We zijn ontzettend blij met deze nominatie. Het gaat om een grote prijs', aldus Hulsman. Hun winkel bestaat nog maar twee jaar, maar met bijna driehonderd klanten per week draait de zaak goed.

'We willen onze productpresentatie aanpassen om beter te laten zien waar producten vandaan komen. Lokale leveranciers promoten we graag. Ook mag onze winkel een prominentere uitstraling krijgen.'

Vijfhonderd klanten

Bij Kaasboerderij Heileuver, die al veertig jaar bestaat, lopen wekelijks zo'n vijfhonderd klanten de deur plat. 'We waarderen iedereen die in onze winkel komt. Persoonlijke aandacht voor onze klanten is onze kracht', vertelt Van de Crommert.

'Er komen hier stratenmakers en bankdirecteuren, we maken met iedereen een praatje en proberen mensen onderling met elkaar te verbinden. Dat is voor ons belangrijk.'

Sterke kant

Voor biologische boerderijsupermarkt Kleinlangevelsloo is klantencontact eveneens belangrijk. 'We hebben de leukste klanten ter wereld en staan open voor hun vragen. We zijn oprecht enthousiast over onze producten en vertellen daar graag over. Dat is onze sterke kant', aldus Kleinlangevelsloo.

De onderneemster noemt het een voordeel dat hun supermarkt op een boerderij is gevestigd. Veel klanten nemen een kijkje bij de dieren. 'Het geeft een meerwaarde aan het bezoek.'

Boerenkaas

Op kaasboerderij Heileuver, waar in totaal 3,5 fte werkzaam is, zorgt de winkel voor een groot deel van het bedrijfsinkomen. Vrijwel alle melk van de 55 koeien wordt verwerkt tot rauwmelkse kaas, 20.000 kilo gaat naar de fabriek. Circa 95 procent van de bedrijfsomzet komt uit de verkoop van kaas. Het stel maakt boerenkaas in 25 variëteiten, de prijzen fluctueren van 9 tot 19 euro per kilo.

De twee proberen zoveel mogelijk het heft in eigen hand te nemen. Post: 'We willen niet afhankelijk zijn van de melkfabriek en bepalen liever onze eigen prijs. Ook al is de melkprijs slechts 20 cent per kilo, dan nog gaan wij fluitend verder.'

Arbeidsintensief

De onderneemsters van Kleinlangevelsloo werken fulltime in de winkel en hebben twee parttimers in dienst. 'Het is ontzettend arbeidsintensief en soms een gepuzzel met onze gezinnen. Henrieke heeft vijf kinderen en ik heb er vier', vertelt Hulsman. 'Het is dus fijn dat we op onze medewerkers kunnen leunen.'

De twee hadden vooraf niet durven dromen dat hun winkel zo succesvol zou zijn. De gemiddelde klant besteedt er ruim 22 euro. Mensen kopen er producten voor ontbijt, lunch, diner, persoonlijke verzorging en huishouding. Daarnaast hebben ze een bezorgservice. 'Natuurlijk hadden we er vertrouwen in en het scheelt dat we beiden ondernemersbloed bezitten. We zijn niet bang om onze nek uit te steken.'

Sociale media

Om klanten naar hun winkel te halen, zijn de dames actief op sociale media, verspreiden ze persberichten en zorgen ze voor free publicity in kranten en bladen. Het type klanten is wisselend. Kleinlangevelsloo: 'Het zijn vooral hoogopgeleide en kritische mensen die waarde hechten aan goed voedsel. Ze komen uit de regio Deventer en Zwolle. Ook treffen we veel klanten met een Duitse achtergrond. Het zijn dus niet zozeer de lokale bewoners.'

Kaasboerderij Heileuver vervult een spilfuntie in de regio. Klanten komen uit Zwolle en Raalte, maar ook uit Zuid-Holland of Limburg. 'We zien foodies die een foodtrip maken door het land. Sommigen verlaten de winkel met een tas ter waarde van 90 euro. Zo kunnen ze er weer een maandje tegen.'

Tien finalisten

Ruim veertig agrarische bedrijven meldden zich aan voor de actie Pimp My Farmshop. De tien finalisten zijn gekozen door het publiek en door een vakjury. De finale is op 10 oktober. De winnaars krijgen een een restyling van hun boerderijwinkel.

De tien finalisten zijn Bioboerderij 't Schop in Hilvarenbeek, biologisch melkveebedrijf en kaasmakerij Kleinlangevelsloo in Raalte, Landwinkel en Schenkerij De Kastanjeboom in Bunschoten, kaasboerderij Heileuver in Dalmsholte, Kaasboerderij de Buitenhoeve in Haaften, De Walhoeve in Tilburg, Landwinkel Nieuw Slagmaat in Bunnik, Boshoeve Sprankenhof in Udenhout, Zuuver in Buurse en Boerderij Buitenverwachting in Hoogmade.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer