FloraHolland zet komende jaren in op wereldwijde groei

Groei komt de komende jaren centraal te staan bij Royal FloraHolland. Dat zegt algemeen directeur Lucas Vos.

FloraHolland+zet+komende+jaren+in+op+wereldwijde+groei
© FloraHolland

Wil FloraHolland de wereldwijde marktplaats van formaat blijven, dan moet het bedrijf al het assortiment van de wereld en alle vraag kunnen aantrekken, aldus Vos. 'Het assortiment van onze huidige leden is niet meer voldoende als we al het assortiment ter wereld willen hebben. Daarom moeten wij dus een aantrekkelijke open marktplaats zijn.'

Volgens Vos gaat de groeiambitie een enorme impact op de coöperatie hebben. 'We blijven ons op de huidige leden focussen en tegelijkertijd willen we nieuw aanbod aan ons binden.' FloraHolland wil veel zorgen bij de klanten wegnemen zodat zij vooruit de keten in kunnen kijken. 'De consument moet voor de klant leidend zijn en niet de kweker.' Vos: 'Dit betekent dat klanten en kwekers niet achterover kunnen gaan hangen, maar moeten meebewegen in deze ontwikkelingen.

Samenwerking

De directeur pleit ook voor samenwerking in de sierteeltsector. 'De sierteelt staat bol van partnerships en dingen samen doen: data delen bijvoorbeeld en het gezamenlijk inrichten van de logistieke keten. Wil je groeien, dan moet je er rekening mee houden dat de wereld globaliseert en digitaliseert.'

Vos geeft als voorbeelden de digitale spelers Amazon, Ali Baba en Ebay. Zij hebben geen lokale concurrent meer en kunnen daardoor een wereldwijde speler zijn. 'Op die manier kun je veel handel naar je toetrekken.' Een belangrijke randvoorwaarde om de grootste marktplaats te worden, is volgens hem dat de transactiekosten zo laag mogelijk zijn.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer