FloraHolland+digitaliseert+met+blok+aan+been
Achtergrond
© FloraHolland

FloraHolland digitaliseert met blok aan been

Royal FloraHolland heeft de ambitie om snel de wereldwijde digitale marktplaats voor bloemen en planten te worden. De eigen ICT-systemen zijn echter een blok aan het been.

FloraHolland heeft haast met het bouwen van een volledig geautomatiseerd handelsplatform. De bloemenveiling is de grootste ter wereld en wil dat in de snel digitaliserende wereld ook blijven. In 2014 stippelde de veiling een strategie uit naar het jaar 2020. Maar ze merkt halverwege dat het digitaliseringsproces sneller gaat dan bij het uitzetten van de strategie werd aangenomen. Bijsturen is daarom nodig.

'Binnen vijf jaar moet FloraHolland volledig digitaal zijn', zegt algemeen directeur Lucas Vos, 'wil het niet de V&D van de sierteeltsector worden.'

Fusie-erfenis

De digitalisering bij de veiling verloopt niet zo voortvarend als gehoopt. De automatiseringmotor hapert nog wel eens. Oorzaak is een fusie-erfenis: toen het oude FloraHolland en Bloemenveiling Aalsmeer zo'n tien jaar geleden de krachten bundelden, besloot de toenmalige directie de twee verschillende ICT-systemen in stand te houden. 'Een hoogst ongebruikelijke beslissing, want doorgaans wordt rigoureus gekozen voor één systeem', zegt Vos.

'Digitale platform wordt kern van nieuwe FloraHolland'

Lucas Vos, directeur van FloraHolland

Volgens hem plukt FloraHolland nu de wrange vruchten van deze keuze. De door twee systemen aangedreven ICT van de veiling steekt bij vernieuwingen met regelmaat een spaak tussen de wielen.

Stroef

De overstap naar het nieuwe veilen verloopt daardoor stroef. Zo had de bloemenveiling dit jaar willen experimenteren met een landelijk veilsysteem, maar heeft ze dat plan laten varen. De gebrekkige ICT-structuur is eveneens de reden dat de robotisering bij de veiling nog niet van de grond komt.

Om toch digitale vooruitgang te boeken zet FloraHolland extra ICT'ers in. Dit drijft de kosten van het bedrijf op, terwijl de bloemenveiling wil bezuinigen en daarvoor ook afslankoperaties in het leven heeft geroepen. Op het hoogtepunt had FloraHolland tweehonderd man extra ingehuurd, aldus Vos, waarvan de meerderheid ICT'er.

Investering in ICT

FloraHolland heeft voor de digitalisering een nieuwe ICT-manager aangetrokken. Ook laten bestuur en directie van de veiling zich adviseren door een externe automatiseringsdeskundige. Voor 2017 heeft FloraHolland 14 miljoen euro uitgetrokken ter verbetering van de ICT.

Het digitale handelsplatform moet de kern van het nieuwe FloraHolland worden, zegt Vos. Hierop vinden alle veilprocessen plaats en kunnen kwekers direct met consumenten handelen. De bloemenveiling heeft met FloraMondo al het geraamte van het platform in huis, maar dat is gestoeld op oude architectuur. Dit jaar werkt de bloemenveiling aan de modernisering hiervan.

Nieuwe ketens

Hoe het platform zich gaat ontwikkelen, is volgens Vos nog niet duidelijk. De directeur verwacht dat onder invloed van de digitalisering nieuwe ketens zullen ontstaan. Volgens hem is het zeker dat er twee partijen blijven bestaan: de kwekers en de consument.

'Alle schakels ertussen zullen moeten vechten voor hun plek. Dat geldt ook voor klanten van FloraHolland: zij moeten op zoek naar hun toegevoegde waarde, begrijpen wat de consument wil en daar hun verdienmodel op baseren', aldus Vos. Eerder dit jaar betichtte Vos de handel er al van te weinig waarde toe te voegen in de keten.

Geen rol

De Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB) vreest dat handelaren in bloemen en planten geen rol krijgen op FloraMondo. Om die reden wil de koepelorganisatie voor handelaren in sierteeltproducten van FloraHolland duidelijkheid over de digitale strategie. 'Blijven we elkaar als spelers op een gelijk speelveld respectvol de bal toespelen, of wordt FloraMondo de bol.com van bloemen en planten?' vraagt interim-voorzitter Lex Bus van de VGB zich af.

De VGB wil onder andere weten wie er allemaal toegang krijgen tot het digitale platform. 'Terecht ziet FloraHolland veel kansen in digitalisering van de afzet', zegt Bus. 'Daarbij willen wij met al onze leden volwaardig met de veilingcoöperatie samenwerken om de sterke internationale positie vanuit Nederland bij de bloemen- en plantenafzet verder te ontwikkelen.' De leden van de VGB zijn goed voor ruim 65 procent van de omzet van FloraHolland.

Een groep leden van FloraHolland vindt dat Vos met zijn digitaliseringsplannen te veel op één paard wedt. Ze zeggen dat hij te hard van stapel loopt.

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    8° / -1°
    25 %
  • Dinsdag
    9° / -1°
    20 %
  • Woensdag
    9° / -1°
    10 %
Meer weer