Consument+stelt+zuivelsector+voor+uitdaging
Achtergrond
© Roel Dijkstra

Consument stelt zuivelsector voor uitdaging

Verduurzaming van de melkveehouderij is noodzakelijk om de wereldwijde acceptatie in stand te houden. Daarnaast stelt de moderne consument andere eisen aan producten. De zuivelsector moet daarin mee als ze de marktkansen wil benutten.

Met deze boodschap opende Judith Bryans, voorzitter van de internationale zuivelfederatie IDF, de Dairy Innovation Summit, vorige week in Amsterdam.

Bij het opsommen van de grote voordelen van zuivel – voedzaam en betaalbaar – kwam Bryans met een aansprekend voorbeeld. Kinderen drinken graag melk en daarmee is hun calciuminname op orde. Wie ervoor kiest om z'n kinderen geen melk te geven, moet ze voor evenveel calcium een kilo spinazie laten eten. 'En je weet wat er thuis gebeurt als je dat probeert', gaf Bryans aan.

Trends

Wie nog niet wist dat de zuivelsector voor grote uitdagingen staat, was daar na de vele presentaties op het innovatiecongres wel van doordrongen.

Veel bedrijven zitten in de overgang naar biologisch. Er komst straks echt een golf biologische melk op ons af. De melkprijs zal daardoor ook bij ons volatiel worden

Nicholas Saphir, topman van de Britse biologische zuivelcoöperatie OMSCo

Het onderzoeksbureau Global Data monitort de wereldwijde trends op voedingsgebied door interviews met een half miljoen consumenten in 51 landen. Hoofdconsultant Neil Hendry schetste de effecten van die trend op de hedendaagse zuivelconsumptie.

'Dierenwelzijn en het milieu staan hoog op de agenda, want de consumenten willen zonder ethisch schuldgevoel consumeren. Maar ook niet onbelangrijk: het moet lekker zijn en vooral snel voorhanden, want de moderne mens heeft altijd haast.'

Consument graast

Door deze trend staat het traditionele ontbijt met een kom cereals met melk – of in ons land het glas melk met de bruine boterham met kaas – onder druk. Consumenten 'grazen' tegenwoordig, ze kopen onderweg wat bij de gemakshops op de stations of langs de snelweg.

Volgens Jilly Whibberley, marketingdirecteur bij het Australische The A2 Milk Company, zijn de regels in de zuivelmarkt door deze trend veranderd. 'Zuivel is niet langer het overkoepelende label waarop consumenten hun keuzes maken. Ze kijken nu veel meer naar wat het product voor je doet op het gebied van smaak, gezondheid en gemak.'

The A2 Milk Company maakte van A2A2-melk in Australië een groot succes door voormalige zuivelgebruikers weer terug te winnen voor de categorie. Het zette daarmee een nieuw premium zuivelmerk in de markt dat melkveehouders extra betaalt voor het A2-zuiver houden van hun veestapel.

Dokter Google

Ook in Groot-Brittannië timmert A2 Milk aan de weg. '20 procent van de Britten heeft naar eigen zeggen een vorm van melkintolerantie. Na consumptie voelen ze zich slecht. Tegenwoordig gaan mensen te rade bij dokter Google, en daar leren ze dat melk de oorzaak is.'

Het slechte imago dat zuivel bij sommigen heeft is volgens Whibberley mede de oorzaak van de dalende melkconsumptie in Groot-Brittannië. In werkelijkheid heeft maar 2 tot 5 procent van de Britten een intolerantie voor melk. 'Het aantal mensen met een overgevoeligheid voor melk groeit wel. We moeten daarop inspelen, want als nummer 1 aanbieder van voedingstoffen raken we als zuivel uit de mode.'

Goed nieuws

Goed nieuws had Nicholas Saphir, topman van OMSCo. Deze Britse biologische zuivelcoöperatie verwerkt jaarlijks 250 miljoen liter biologische melk voor de export naar acht landen. Door de recessie ontstond er een focus op lage prijzen. Nu ziet Saphir dat weer verschuiven naar gezonde, duurzame en natuurlijke producten.

'In Duitsland groeide de markt voor biologische zuivel vorig jaar met 10 procent, in de hele EU met 2,3 procent. Die groei zal doorzetten, niet alleen in biologische zuivel, maar ook als ingrediënt. Biologisch wordt steeds meer de norm.'

De directeur ziet ook de keerzijde van de ontwikkeling die de biologische melkveehouderij momenteel doormaakt. 'Veel bedrijven zitten in de overgang naar biologisch. Er komst straks echt een golf biologische melk op ons af. De melkprijs zal daardoor ook bij ons volatiel worden.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    19° / 11°
    20 %
  • Dinsdag
    20° / 10°
    20 %
  • Woensdag
    21° / 12°
    50 %
Meer weer