Belgi%C3%AB+blijft+groeien+bij+productie+van+friet
Nieuws
© Archief

België blijft groeien bij productie van friet

In België werden in 2015 net geen 4 miljoen ton aardappelen verwerkt tot gekoelde en diepgevroren friet en andere aardappelproducten. Ten opzichte van 2008 verwerken de bedrijven bijna de helft meer aardappelen.

Dat blijkt uit de nieuwe editie van het tweejaarlijkse Landbouw- en Visserijrapport, dat in december werd gepresenteerd. De groei is mogelijk dankzij een wereldwijde groeiende vraag naar verwerkte aardappelen.

De exportwaarde van de aardappelen en aardappelbereidingen is volgens het landbouwrapport 1,67 miljard euro, terwijl er voor 425 miljoen euro is ingevoerd. Door de sterke groei van de exportwaarde is het saldo in de afgelopen tien jaar 2,6 keer groter geworden.

De cijfers in het rapport onderstrepen het sociaal-economische belang van de Vlaamse agrovoedingsketen. Het Vlaamse agrobusinesscomplex telde in 2014 bijna 35.000 bedrijven, goed voor een omzet van 60 miljard euro en een toegevoegde waarde van 8 miljard euro.

De dertig aardappelverwerkers maken in Vlaanderen maar 1 procent uit van het totale aantal voedingsbedrijven. Ze zijn wel goed voor 6 procent van de toegevoegde waarde. Hun gezamenlijke omzet bedraagt 1,22 miljard euro. Met de uitvoer van (verwerkte) aardappelen realiseren ze een positief handelssaldo van 1,25 miljard euro.

De aardappelsector in België is sterk exportgericht. Van de uitvoer is 80 procent bestemd voor EU-lidstaten. Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk zijn daarbij belangrijke landen en samen goed voor 56 procent van de exportwaarde.

Knelpunten

Uit het rapport blijkt dat de sector ook te maken heeft met knelpunten op sociaal, gezondheids-, milieu- en economisch vlak. Zo kampen veel land- en tuinbouwers met een gebrekkige rentabiliteit. Ze worden vaak geconfronteerd met marktprijzen die de kostprijs van de productie niet dekken.

Bovendien bepalen slechts enkele inkopers welke prijs de meeste landbouwers en hun andere toeleveranciers voor hun producten krijgen. Zowel in de retail als in de voedingsindustrie is er een sterke concentratie.

Daarnaast wijst het rapport op de milieu-impact van onze voeding. Voor consumenten is deze impact geen eenvoudig beslissingscriterium omdat een heldere en eenvoudige meetlat ontbreekt. Ten slotte bevat het rapport enkele oplossingsrichtingen, waarbij het begrip duurzaamheid vaak wordt genoemd.

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    17° / 7°
    10 %
  • Donderdag
    18° / 11°
    20 %
  • Vrijdag
    15° / 10°
    10 %
Meer weer