Vier groeilanden groter dan Nederland in snijbloemen

Bloemenveiling Royal FloraHolland en de Rabobank hebben de World Floriculture Map 2016 uitgegeven.

Vier+groeilanden+groter+dan+Nederland+in+snijbloemen
© FloraHolland

De kaart geeft de wereldwijde trends en handelsstromen in sierproducten weer.

De vier grote groeiers gezamenlijk - Colombia, Ecuador, Ethiopië en Kenia - zijn in de snijbloemenhandel Nederland voorbijgestreefd.

1 Welke belangrijke bewegingen toont de World Floriculture Map 2016?

Het rapport van FloraHolland en de Rabobank toont de opmerkelijke ontwikkeling van de vier grote groeiers in snijbloemenland (Colombia, Ecuador, Ethiopië en Kenia, in alfabetische volgorde). Zij zijn samen een grotere exporteur geworden dan Nederland.

Ruim tien jaar geleden waren ze goed voor ruim een kwart van de wereldwijde handel en Nederland voor ongeveer de helft. Vorig jaar bleek de inbreng van de vier te zijn gegroeid tot 44 procent, terwijl het aandeel van Nederland is gezakt naar 43 procent.

2 Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Dat heeft onder andere te maken met de ontwikkeling van de Noord-Amerikaanse sierteeltmarkt. Bestedingen van consumenten aan sierteeltproducten in de Verenigde Staten tonen al enkele jaren een stijgende lijn.

Daarvan hebben vooral de twee Zuid-Amerikaanse groeiers kunnen profiteren.

De vier hebben eveneens garen kunnen spinnen bij de slechte economische situatie in Rusland. De export van bloemen uit Nederland naar Rusland is hierdoor gekelderd, terwijl Ecuador en Kenia hun afzet hier juist zagen toenemen.

3 De vier zijn toch alleen maar rozenproducenten?

Daar staan ze wel om bekend. Maar de grootste producent van de vier, Colombia, is inmiddels ook de grootste chrysantenexporteur en het op één na grootste uitvoerland van anjers.

4 Waarom is Colombia daarin verder dan de andere drie?

De dure en milieubelastende luchtvracht is een blok aan het been van de vier. Colombia heeft zich in de afgelopen jaren tot wereldleider in de export van snijbloemen per zeecontainer ontwikkeld. Dat verklaart ook de opmars in de wereldchrysantenmarkt. De infrastructuur in de twee Oost-Afrikaanse landen laat zeecontainertransport op grote schaal nog niet toe.

5 Is het kostenverschil tussen luchtvracht en zeevracht zo groot?

Vervoer met zeecontainers kan de helft goedkoper zijn. Berekeningen tonen dat luchtvracht van Colombia naar de Europese Unie 2,30 dollar per kilo kost. De kosten van zeevracht op dit traject zijn 1,20 dollar per kilo. Luchtvracht van Kenia naar EU kost 1,90 dollar per kilo, zeevracht 1,20 dollar per kilo.

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    4° / 1°
    10 %
  • Zaterdag
    2° / -1°
    10 %
  • Zondag
    3° / -2°
    5 %
Meer weer