EU%2Dbudget+voor+afzet+gaat+omhoog
Nieuws
© Europese Commissie

EU-budget voor afzet gaat omhoog

De Europese Commissie heeft in 2017 een verhoogd budget vrijgemaakt van 133 miljoen euro waarmee producenten hun landbouwproducten binnen en buiten de EU kunnen promoten en nieuwe afzetmarkten aanboren.

Dit jaar bedraagt het budget nog 111 miljoen euro. Met dat bedrag worden verschillende programma's gecofinancierd, die vooral gericht zijn op derde landen en regio's, waaronder China, het Midden-Oosten, Noord-Amerika, Zuidoost-Azië en Japan.

Daarmee wordt kracht bijgezet aan het eerder dit jaar door Eurocommissaris Phil Hogan ingezette offensief om nieuwe markten aan te boren en de consumptie van EU-producten in het buitenland te bevorderen.

Verrast

Hogan: 'Ik ben ingenomen met deze nieuwe programma's, vooral in de context van de recente marktmoeilijkheden. Ik was net in Azië in het kader van onze inspanningen om de export van landbouwproducten en levensmiddelen te stimuleren en ik ben aangenaam verrast door de belangstelling van importeurs en consumenten in dit deel van de wereld.'

'De verdere uitbreiding van onze afzetbevorderingsprogramma's volgend jaar is ook van bijzonder belang omdat ze de groei en werkgelegenheid in de agrovoedingssector helpt stimuleren. Op het niveau van de EU zien we dat een toename van de export met 1 miljard euro goed is voor ongeveer 14.000 banen. Ik ben ook bijzonder verheugd dat er ruimte is voor een nieuw initiatief om producten van de duurzame landbouw te stimuleren.'

Oproep

Voor eind januari 2017 komt er een oproep tot het indienen van voorstellen voor steun in het kader van het budget voor afzetbevordering voor 2017. Organisaties kunnen een aanvraag doen om hun campagnes, die gewoonlijk drie jaar bestrijken, door de Europese Commissie voor 70 tot 85 procent te laten cofinancieren.

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    20° / 11°
    10 %
  • Dinsdag
    22° / 7°
    10 %
  • Woensdag
    21° / 9°
    10 %
Meer weer