Nederlandse+consument+koopt+minder+bloemen+en+planten
Nieuws
© Nieuwe Oogst

Nederlandse consument koopt minder bloemen en planten

Ten opzichte van omringende landen geeft de Nederlandse consument het minst uit aan bloemen en planten.

Dit blijkt uit een recent rapport van de afdeling Markt & Informatie van Royal FloraHolland. Het uitgavenpatroon voor wat betreft sierteeltproducten van consumenten in Nederland blijft achter ten opzichte van bijvoorbeeld Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Flora Holland zoekt de oorzaak van de lagere verkoop in de vergrijzing van de Nederlandse bevolking en de beperkte bevolkingsgroei in vergelijking met de genoemde landen.

Concurrentie op cadeaumarkt

Bloemen en planten hebben in Nederland op de cadeaumarkt veel concurrentie van cosmetica en de cadeaubon als geschenk. Vooral voor snijbloemen is de cadeaumarkt belangrijk. Voor planten is dat minder.

Bij de snijbloemen zijn de gemengde boeketten het populairst, gevolgd door rozen in een monobos. Onder planten zijn groene kamerplanten het meest populair. Ruim driekwart van de kamerplanten is voor eigen gebruik, bij snijbloemen is dit ruim de helft.

Gegevens van marktonderzoeksbureau GfK laten jaarlijks een gestage daling zien van de plantenverkoop in tuincentra. Dit terwijl de totale omzet van tuincentra wel toeneemt. Oorzaak de kleinere Nederlandse tuinen bij nieuwbouwwoningen en de afname van het aandeel groen in de tuinen.

Belangrijke afzetkanalen

Bijna de helft van alle bloemen en planten wordt in Nederland nog gekocht bij bloemisten. Andere belangrijke afzetkanalen zijn de tuincentra, supermarkten en bouwmarkten. Slechts 4 procent van de omzet betreft onlineverkoop via webshops.

Weer

  • Zaterdag
    11° / 4°
    20 %
  • Zondag
    8° / 4°
    20 %
  • Maandag
    6° / 3°
    60 %
Meer weer