LTO%3A+campagne+Greenpeace+%E2%80%98onnodig%E2%80%99
Nieuws
© Haijo Dodde

LTO: campagne Greenpeace ‘onnodig’

De campagne ‘Red de bijen, stop het gif’ van Greenpeace is onnodig en voorbarig, stelt LTO Nederland vandaag in een reactie.

LTO Nederland reageert hiermee op de vandaag gestarte campagne waarin Greenpeace Nederlandse supermarkten in radiospotjes oproept tot meer actie voor het behoud van de honingbij.

'De campagne zet vraagtekens bij het eten van groente, fruit en aardappelen uit Nederland terwijl dat juist hartstikke gezond is. De campagne zet onze producten in een kwaad daglicht. Ten onrechte', aldus Joris Baecke, akkerbouwer en portefeuillehouder Plantgezondheid bij LTO Nederland.

Albert Heijn

In de spotjes worden met name de supermarkten Albert Heijn, Lidl en Jumbo genoemd.

Baecke: 'De campagne wekt de indruk dat er een directe relatie bestaat tussen de bijenstand enerzijds en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen anderzijds. Maar dat is een versimpeling van de werkelijkheid.'

Biodiversiteit

Ook andere factoren hebben invloed op de stand van de bij, zoals de varroamijt, het voedselaanbod en biodiversiteit en de kennis onder imkers.

Baecke: 'Op deze fronten boeken we vooruitgang. Met als belangrijkste resultaat dat het inmiddels weer beter gaat met de bij. Terwijl de campagne van Greenpeace het tegenovergestelde suggereert. Bijzonder spijtig.'

Honingbij

LTO Nederland verkent al enige tijd, samen met onder meer Greenpeace, de mogelijkheden om telers die voorop lopen in duurzaamheid te belonen. Honingbij én teler zijn daar bij gebaat.

Baecke: 'Ook met andere partijen in de keten werken we samen, in de overtuiging dat samenwerking op lange termijn het meeste oplevert. Maar Greenpeace zorgt op dit moment alleen maar voor spanning tussen de partijen. Dat is frustrerend.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    6° / 5°
    90 %
  • Vrijdag
    7° / 4°
    90 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    10 %
Meer weer