%27Super+moet+bijen+beschermen%27
Nieuws
© Greenpeace

'Super moet bijen beschermen'

Greenpeace verlangt van de supermarkten een extra beloning voor boeren die bij-vriendelijk en met minder pesticide produceren. De supers wijzen naar alle projecten die al lopen op dit gebied.

Supermarkten moeten alle voor bijen meest schadelijke bestrijdingsmiddelen direct uit de productieketen weren, stelt Greenpeace. Nog een eis: net zoals een biologische boer een hogere prijs krijgt voor zijn producten, moet dit ook gelden voor telers onder Milieukeur of het Schoon Water-protocol.
Greenpeace richt zijn pijlen direct op de twee grootste supermarktketens Albert Heijn en Jumbo en op Lidl, die als discounter aan de weg timmert met een scherp geprijsd agf-aanbod. 'Wij willen dat het aandeel biologische en Milieukeur-producten verder omhoog gaat. Daarvoor is het van belang dat de boer voor zijn extra inspanningen wordt beloond', zegt Kees Kodde, woordvoerder van Greenpeace.
De supermarkten op hun beurt zeggen dat ze samen met hun telers al heel veel initiatieven nemen om de teelt te verduurzamen. 'Dat doen wij door in gesprek te gaan met onze partners', zegt woordvoerder Maurice Ouderland van Albert Heijn. 'Die verduurzaming betekent het beperkt(er) gebruiken van bestrijdingsmiddelen, maar betreft ook andere zaken, zoals het besparen van water.'
AH heeft in de afgelopen jaren samen met zijn telers grote stappen gezet, zegt Ouderland. 'Zo worden bij de teelt van komkommers en tomaten in 95 procent van de gevallen geen pesticiden gebruikt die op de lijst van Greenpeace staan. Veel van onze leveranciers zullen er alleen gebruik van maken als dat nodig is om te voorkomen dat een gewas verslechtert.'

Bee

In november 2015 sloot Jumbo de Bee Deal met telers van The Greenery. In deze ketenaanpak worden gezamenlijke afspraken gemaakt om de leefomgeving van bijen te verbeteren. 'We vinden dat we enkel in ketenverband kunnen werken aan een structurele oplossing', aldus Laura Valks-Piessens, woordvoerder van Jumbo.
Ook Lidl zegt zich al extra in te spannen voor een duurzame landbouw en reductie van het middelengebruik. 'Hierbij staat een continue informatie-uitwisseling tussen Lidl en leverancier centraal. Dit heeft geleid tot een duurzame reductie van het gebruik van middelen door een goede naleving van onze bovenwettelijke één derde MRL-eis en meer groente- en fruitproducten van Hollandse bodem met het biologische- of Milieukeur-keurmerk en innovatieve pilots.'
Greenpeace roept de supermarkten op om over de gehele linie het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. De milieuorganisatie wijst daarbij naar het Beter Leven-vlees van de Dierenbescherming, waarmee een hogere standaard werd neergezet.

Bekend merk

Of Greenpeace zelf niet het voorbeeld van de Dierenbescherming kan volgen? De naam Greenpeace is zelf toch ook een bekend merk? 'Voor ons zou dat niet verstandig zijn', zegt woordvoerder Kodde. 'Wij zijn gesteld op onze onafhankelijkheid en zijn er daarom erg huiverig voor om onze naam te verbinden aan een product.'

Weer

  • Donderdag
    6° / 5°
    90 %
  • Vrijdag
    7° / 4°
    90 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    10 %
Meer weer