CBL ziet kansen voor boerenproducten
In de supermarkten groeien de kansen voor kleine producenten. Boeren die daar op in willen spelen moet zich wel realiseren welke producten wel en niet scoren.
Dat zegt Marc Jansen, directeur van supermarktkoepel CBL in een interview in de editie van Nieuwe Oogst die zaterdag verschijnt.
'Boeren moeten wel weten waar ze zich met hun producten op kunnen richten. Een van de belangrijkste dingen is smaak. Zorg ervoor dat jouw varkens lekkerder zijn dan die van de concurrent. Ga op zoek naar een unieke smaak of bereidingswijze.'
Verwaarden
Volgens Jansen zijn producten die inspelen op gezondheid en dierenwelzijn ook goed te verwaarden. 'Bij duurzaamheidsonderwerpen als mestverwerking of weidevogels is dat een stuk lastiger.'
Tegenwoordig is er veel aandacht voor de oorsprong van voedsel.
Tijdsgeest
Boeren hebben dan ook de tijdsgeest mee, zegt Jansen. 'De huismerken van de supermarkten hebben een groeiproces doorgemaakt. Daar waar het vroeger vooral bulkproducten waren, gebruiken supermarkten ze nu om zich te onderscheiden.'
Door de kleinere volumes van die huismerkproposities konden mkb'ers volgens hem opeens concurreren met de Unilevers en Nestlés van deze wereld. 'Je ziet dat verschuiven naar nog kleinere ketens.'
Eisen
Boeren die direct voor supermarkten willen produceren moeten van het CBL wel meegaan in de eisen die supermarkten stellen aan zaken als logistiek en labeling.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-

Perfect weidebloter LB-185
Gebruikt, P.O.A.
-

RS330 VRF
Gebruikt, € 750
-

JOHN DEERE X350 ZITMAAIER INCL 48A MAAIDEK (ETT) #692272
Gebruikt, € 6.519
-

Kverneland LB 100-200 4 schaar (HAE) #145326
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Gezocht; Allround bedrijfsleider Veen-natuurmelkveebedrijf
Stichting VIP Hegewarren - Oudega, Smallingerland
Weer
-
Dinsdag11° / 5°10 %
-
Woensdag10° / 5°20 %
-
Donderdag11° / 6°20 %














