Merken+motor+bonus+FrieslandCampina
Nieuws
© FrieslandCampina

Merken motor bonus FrieslandCampina

De prestatiebonus die FrieslandCampina aan leden-melkveehouders uitkeert is vorig jaar met 20,5 procent gestegen. Deze stijging is onder meer te danken aan het succes van de merken van het zuivelconcern.

Friesland Campina keert over 2015 een prestatiebonus uit van 3,53 per 100 kilo melk tegen 2,93 euro een jaar eerder. Ceo Roelof Joosten van FrieslandCampina was vooral blij met deze prestatie omdat het de tegenvallende inkomsten uit de melkprijs voor een deel goedmaakt.

In zijn presentatie toonde Joosten het wereldwijde succes van de merkenportefeuille van het zuivelconcern.

Volgens de topman is dit het gevolg van de grote investering van 185 miljoen euro die FrieslandCampina deed in de promotie van de producten. De nadruk lag daarbij op een beperkt aantal grote namen.

‘We willen minder maar grotere innovaties doen die meer impact hebben. De impact van innovaties op FrieslandCampina is sterk aan het stijgen.’

Melkmarkt

In Nederland kreeg onder meer het merk Chocomel een impuls met de introductie van een verse variant.

Volgens Joosten resulteerde dit in een plus van 15 procent.’ Als je goed inspeelt op en luistert naar de consument, kun je de melkmarkt nog laten groeien. In Nederland hebben we dat aangetoond met de introductie van Chocomel Vers’, aldus Joosten.

Campina-kaas

2016 staat in het teken van de introductie van Campina-kaas. Het is voor het eerst dat het concern onder dit merk een kaaslijn lanceert. De nieuwe kaas is gemaakt van weidemelk en bevat alleen natuurlijke ingrediënten. Door dat laatste heeft het een licht gele kleur.

Internationaal timmert RFC ook aan de weg met haar merken. Zo kunnen de Vietnamezen de zoete room van Dutch Lady nu kopen in sachets.

In Thailand werd het kinderproduct Foremost Omega gelanceerd. Australische winkels verkopen sinds afgelopen jaar Frico Landkaas. En in China kwam een premium kindervoeding onder de naam Friso Prestige op de markt. Het merk Friso is inmiddels al goed voor een jaaromzet van een miljard euro.

Verliesgevend

Volgens Joosten zijn de innovaties nodig om de groeiende melkaanvoer winstgevend te verwaarden. In 2015 brachten de melkveehouder 6,4 procent meer melk naar de fabrieken van FrieslandCampina.

FrieslandCampina moet een deel daarvan verwerken tot bulkkaas, -boter en -poedermelk. Deze activiteiten zijn door de lage prijzen op de markt verliesgevend. Door in te zetten op topmerken wil FrieslandCampina dit verlies compenseren.

Bekijk meer over: