Boeren verzuipen nog in data op smartphone

De boer die met zijn smartphone door de stal loopt, is allang geen futuristisch beeld meer. Zeker de helft van de melkveehouders werkt met een smartphone op zijn bedrijf. Maar hoe groot is de impact van die technologie nu echt op het handelen van de boer?

Het meten van de melkkwaliteit, de juiste bemesting voor de diverse percelen, het tijdstip waarop een koe moet afkalven, de meest recente melkprijzen. De smartphone gaat een steeds grotere rol op het melkveebedrijf spelen. 'De smartphone vervangt steeds meer de computer', zegt Lubbert van Dellen, agrarisch adviseur bij Accon AVM.
'Het gaat zowel om intern gebruik, data binnen het bedrijf zoals vee, grond en mest, als extern gebruik, actuele data van markten, zoals voerprijzen, melkprijzen, de hoogte van de rente en de mestmarkt. Uiteindelijk heeft de melkveehouder met smartphone sneller informatie en kan deze sneller delen. Op elk moment en overal heeft hij actueel inzicht in zijn bedrijf en kan hij eerder inspringen op kansen in de markt.'
Zeker bij de huidige schaalvergroting is de smartphone een gewild hulpmiddel. 'Sensortechnologie zorgt voor extra handjes, hersenen en ogen', zegt Kees Lokhorst, onderzoeker bij Wageningen UR en lector aan Van Hall Larenstein. 'Het maakt dan niet meer uit of er vijf of vijftien koeien op de attentielijst staan. Daarin zit tijdswinst.'
Lokhorst denkt niet dat de boer uiteindelijk meer tijd overhoudt door zijn smartphone. 'Per saldo zal het tijdsbesparing opleveren, maar de bedrijfssystemen worden ook complexer. Om die goed te kunnen managen is een goede interpretatie van data nodig.'
Daar zit de crux, stelt hij. 'Veel data moeten leiden naar snellere en betere beslissingen, maar de bottleneck is dat de boer hulpmiddelen nodig heeft om van al die data kaas te maken. Het vergt handigheid en vaardigheid. Het moet een samenspel worden van binnengekomen data en eigen observatie. Maar dat is nog lang niet zo makkelijk.'
Van Dellen ziet dat ook. 'Sommige boeren kunnen beter geen smartphone hebben. Zij verzuipen in alle informatie. Dat werkt averechts.'
Betekent het dan dat de smartphone alleen is weggelegd voor de jongere generatie melkveehouders? 'Zeker niet', zegt Lokhorst. 'Het is helder dat de jongere generatie minder vrees heeft voor nieuwe technologieën. Maar het gebruik vraagt ook een behoorlijke investering. Ik zie vooral dat melkveehouders die het bedrijf op orde en in de vingers hebben, investeren in deze technologieën. Dan spreek je toch over boeren tussen de 40 en 55 jaar die de puntjes op de i willen zetten.'
Van Dellen: 'Met de smartphone ga je steeds meer op het scherpst van de snede boeren, maar je moet nooit vergeten dat de smartphone ondersteunt. Het neemt het werk niet van je over.'

Need

De smartphone wordt nog vooral gebruikt voor nice-to-know in plaats van need-to-know informatie. De adviseur ziet geen resultaatverschillen tussen boeren met en zonder smartphone. 'Je kunt nog steeds goed boeren zónder. En zolang dat nog is, zal de grootste impact van de smartphone uitblijven.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer