Harry Kager, specialist mest- en klimaatbeleid van LTO, vindt dat de regelgeving geen belemmering mag vormen voor de verwerking en afzet van mest. Wel is hij een groot voorstander van een goede borging. ‘Wanneer bij een bepaalde transporteur de afzet op een andere manier goed is geborgd, dan zou in onze ogen de verplichting van een vaste AGR-GPS kunnen vervallen. De regels mogen de export niet belemmeren.’
Het ministerie van EZ had al sinds1 april 2015 verplicht gesteld dat het niet meer was toegestaan om een losse AGR-GPS-unit te gebruiken. Dit apparaat moet onlosmakelijk zijn verbonden met het chassis van het transportmiddel. Dit betekent voor een wagen met aanhanger dat zowel voor de wagen als de aanhanger een dergelijk systeem moet worden ingebouwd.
Het systeem houdt niet alleen de positiebepaling bij, maar verstuurt ook automatisch en elektronisch het moment van laden en lossen naar de overheid. De AGR-GPS-apparatuur is daarbij gekoppeld aan het kenteken van het voertuig. Binnenkort komen soortgelijke regels voor verwerkte mest.
Jan Scherff probeert de regeling voor die tijd van tafel te krijgen door met goede alternatieven te komen.
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
New Holland BOOMER 25
2019, € 14.500
-
Fendt Tractor 310 VARIO TMS (LH) #30058
Gebruikt, P.O.A.
-
Claas VOLTO 1320T
Gebruikt, P.O.A.
-
Pottinger Ploeg Servo 25 Ploeg (KK) #26665
Gebruikt, € 7.500
Vacatures
Activator Agro
Building Balance - Doetinchem, Nederland
Bestuurslid
NAK via Galan Groep - Emmeloord
Medewerker Akkerbouw & NPEC
Wageningen University & Research - Wageningen
Leidinggevende Agroteam
Royal HZPC Group B.V. - Mitselwier
Specialist gewasverzorging
Syngenta Seeds - Zeewolde
Weer
-
Donderdag25° / 13°70 %
-
Vrijdag14° / 11°80 %
-
Zaterdag18° / 8°20 %