Ledenonderzoek basis voor visie LTO Noord

LTO Noord nodigt vanaf volgende week 12.500 leden uit voor haar ledenonderzoek. ‘Zeg maar wat we anders, meer, minder of beter moeten doen’, zegt directeur Roland Kip van LTO Noord.

Henriët DijkDeze week hebben 12.500 leden een mail gehad van LTO Noord dat het ledenonderzoek eraan komt. Deze leden zijn via een steekproef uit het ledenbestand geselecteerd. Vanaf volgende week worden zij per mail benaderd door onderzoeks- en adviesbureau Integron met de daadwerkelijke vragenlijst.
Het benaderen van 12.500 agrarische bedrijfsleden moet ervoor zorgen dat het onderzoek representatief is. Het gaat om representativiteit op provinciaal niveau en op clusters van sectoren, te weten plantaardig intensief, plantaardig extensief, dierlijk intensief en dierlijk extensief.

Voel je je thuis?

Het onderzoek belicht verschillende aspecten van het lidmaatschap van LTO Noord. ‘De belangrijkste vragen zijn: Voel je je thuis bij LTO Noord? Doen wij wat je belangrijk vindt en doen we dat goed genoeg? Wij zijn continu bezig om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren en horen graag ervaringen en meningen van leden. We stellen ons open en kwetsbaar op’, zegt Kip.
Ander aspect is de vraag naar het waarom van het lidmaatschap. Net als bij meer vragen kunnen daarbij meerdere antwoorden worden aangevinkt. Zoals in dit geval opties als ‘dat LTO Noord voor mijn belangen opkomt, dat ik geïnformeerd ben over agrarisch beleid, dat ik invloed op het beleid heb of contacten kan leggen met andere leden’.
‘Ook willen we bijvoorbeeld weten of een lid actief is. Ga je naar bijeenkomsten van afdelingen of sectoren, koop je spullen via LTO Ledenvoordeel? We willen als organisatie graag een actieve invulling van het lidmaatschap’, vertelt de LTO Noord-directeur.

Waardevol

LTO Noord houdt om de twee, drie jaar een ledenonderzoek. In de tussentijd krijgt de organisatie bijvoorbeeld op bijeenkomsten, via het Informatiecentrum en sinds kort ook van de relatiebeheerders signalen van leden binnen. Volgens Kip blijft een diepgravende analyse waardevol.
‘We kunnen door het onderzoek terugkijken’, aldus Kip. ‘We willen als LTO Noord op een bepaalde manier bekendstaan, klopt dat? We gebruiken de resultaten vooral als input voor de toekomst. Moeten we onze dienstverlening of beleid aanpassen? Dit jaar gaan we aan de slag met een nieuwe Koersnota, een nieuw meerjarenplan voor LTO Noord. Naast andere bronnen is dit hét ledengeluid dat we hiervoor als basis gebruiken.’
In Koers 2013-2016 ‘Van vandaag naar overmorgen’ zijn onder andere acht strategische hoofdpunten vastgesteld op basis van het voorgaande ledenonderzoek. Dan gaat het om hoofdpunten als ‘verbetering van het imago van de sector’, ‘versterking van de lokale en provinciale belangenbehartiging’ en ‘maatwerk in informatievoorziening richting leden’. Dat laatste krijgt binnenkort vorm met de introductie van gepersonaliseerde nieuwsbrieven voor leden.
Het invullen van het ledenonderzoek duurt circa tien minuten. De LTO Noord-directeur hoopt dat zo veel mogelijk leden de moeite willen nemen. ‘Het is in het belang van de organisatie en daarmee ook het lid.’
Leden die geen mail hebben ontvangen en hun geluid willen laten horen, kunnen altijd contact opnemen met het Relatiebeheerteam, via relatiebeheer@ltonoord.nl of (088) 8886699.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer