%27Vleesverwerkers+moeten+zich+onderscheiden%27
Nieuws
© Twan Wiermans

'Vleesverwerkers moeten zich onderscheiden'

Nederlandse verwerkers van varkensvlees moeten stevig aan de slag om hun concurrentiepositie veilig te stellen. Dat schrijven sectorspecialisten van de Rabobank in de thema-update die vandaag verschijnt.

De marktomstandigheden zijn bijzonder uitdagend en zullen dat de komende jaren blijven. Kritische consumenten, prijsbewuste retailers en de bestaande overcapaciteit leiden tot krappe marges voor de vleesverwerkende sector.

'De recente daling van de marges (met 0,7 tot 3,0 procent) is echter niet evenredig verdeeld over alle spelers', stelt Albert Vernooij, analist vleesindustrie.

Vijf factoren

Er zijn volgens Vernooij vijf factoren waarop goed presterende bedrijven zich onderscheiden: kostenefficiëntie, toegang tot goedgeprijsde grondstoffen, investeringen in innovatie en herstructurering, een duidelijke marktstrategie en directe toegang tot de retail en foodservice, waarmee ze hun toegevoegde waarde voor die partijen verhogen.

Keuze

Om over tien jaar nog actief te zijn zullen de slecht presenterende bedrijven een duidelijke strategische keuze moeten maken. De meest logische optie is daarbij het verlagen van de kostprijs door kostenbewustzijn en het verbeteren van de operationele efficiency.

Een andere keuze is het optimaliseren van de capaciteitsbenutting door het sluiten van locaties.

Er liggen volgens Rabobank ook kansen in het deelnemen in een specifieke keten.

Varkenshouders

Niet alleen verwerkers van varkensvlees moeten zich volgens het rapport beraden op hun strategie, ook varkenshouders doen er goed aan zich goed te positioneren in het veranderende krachtenveld.

De positie in de keten is daarbij belangrijk, net als de keuze om al dan niet aan te sluiten bij een bepaald vleesconcept en daarin samen te werken met ketenpartners.

Weer

  • Dinsdag
    18° / 11°
    10 %
  • Woensdag
    17° / 9°
    10 %
  • Donderdag
    19° / 7°
    30 %
Meer weer