Nieuwe ‘kleine’ C6205 van Deutz-Fahr

Deutz-Fahr heeft onlangs in het Kroatische Zupanje haar nieuwe C6205 gepresenteerd. Deze maaidorser ‘voor de boer’ vervangt de 6040. De C6205 heeft vijf schudders en een motorvermogen van maximaal 184 kilowatt (250 pk). De inhoud van de graantank is 7.000 liter.

Henk BeunkDe keus voor Kroatië is niet toevallig. In Zupanje staat de fabriek die tot aan de Balkanoorlog onder Deutz-Fahr-licentie maaidorsers voor de Joegoslavische markt maakte. In 2006 startte Deutz-Fahr er onder eigen naam de productie weer op. Sindsdien is, met de C6000 als voorlopig laatste, het hele gamma vernieuwd. In 2013 kwam de grote C9000, vorig jaar de middenklasse C7000.
De C6205 valt op door zijn uiterlijk: groen met zwart en een zilverwitte striping. De moderne cabine maakt het plaatje compleet. Deze Commander Cab Evo II is gelijk aan die van de C7000 en de C9000. De bediening loopt via een ergonomisch doordachte joystick. Deutz-Fahr omschrijft die met de term ‘latest generation’.
Het beeldscherm luistert naar de naam CCM. Automatische klimaatregeling is standaard evenals een uitgebreide serie werklampen en de bijrijderszitting.
De C6000-serie bestaat voorlopig uit één model: de C6205. Die is er in twee uitvoeringen: de ‘gewone’ en de TS met ‘turbo-separator’. Deze extra trommel zit direct achter de afscheidingstrommel en trekt het stro uit elkaar. Hij heeft een diameter van 590 millimeter en tien rijen met vingers. Volgens Deutz-Fahr kan hij onder zware omstandigheden een capaciteitsverhoging geven tot 20 procent ten opzichte van de gewone C6205.
De schudders zijn door die extra trommel iets korter dan bij de gewone C6205. Daardoor neemt het schudoppervlak af van 5,28 naar 4,60 vierkante meter. Maar door de ronding van de trommel neemt de afscheidingsoppervlakte toe van 6,23 naar 6,36 vierkante meter.

Vertrouwde techniek

De dorstrommel heeft een diameter van 600 millimeter, een breedte van 1.270 millimeter en acht slaglijsten. Het is dezelfde trommel die ook in de 6040 zit en in het lichte type (de C7205) van de C7000-serie.
Bij de voorzetstukken met de Schumacher Easy Cut II messenbalk is er keuze uit 4,2 , 4,8 , 5,4 en 6,3 meter. Met die breedtes onderscheidt de nieuweling zich niet van de 6040 en ook niet van de lichte C7000, al heeft die ook nog een versie van 7,2-meter.
Bijzonder is de korf om de dorstrommel: die is afzonderlijk aan de voor- en achterzijde in te stellen en zo optimaal passend te maken voor iedere oogst. Korrels die toch nog ontsnappen, gaan zowel vanaf links als vanaf rechts - Deutz-Fahr noemt dat ‘double grain return’ - terug naar het begin van het zeefproces. De strohakselaar is een optie.

Zescilindermotor

De 6,1 liter Deutz zescilindermotor zit ook in de 6040 - die dus nu uit productie gaat - en in het lichte type van de C7000. Deze Stage-4 motor (dus met Adblue) heeft een vermogen van nominaal 169 en maximaal 184 kilowatt (250 pk). De dieseltank heeft een inhoud van 450 liter en de Adblue-tank van 53 liter.
De hydrostatische transmissie heeft een drieversnellingsbak als basis. De topsnelheid is 26 kilometer per uur op de standaardbanden 620/75R30. Op die banden is de hoogte 3.935 millimeter, dus net geen 4 meter. De wielbasis is 3.890 millimeter. Met het 5,4 meter brede voorzetstuk weegt Deutz-Fahrs nieuwe maaidorser 10.350 kilo.
De toegankelijkheid voor onderhoud is prima. Tegen meerprijs is vierwielaandrijving mogelijk. SDF Benelux in Wijchen geeft voor de C6205 een vanafprijs op van ongeveer een ton. Hij is daarmee maar iets duurder dan de 6040.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
Meer weer