LEI: neem online verkoop serieus
De Nederlandse land- en tuinbouw moet de online verkoop serieus nemen, geeft LEI Wageningen UR in het Landbouw-Economisch Bericht aan.

Een op de acht Nederlandse consumenten doet de dagelijkse boodschappen online. 'De verwachting is dat dit in 2020 bijna een kwart van de markt uitmaakt', geeft het LEI aan.
Onder meer vanwege de traditioneel hoge supermarktdichtheid in Nederland loopt de online verkoop achter bij onder meer het Verenigd Koninkrijk.
Afzetkanaal
Verder richt de agrofoodsector zich volgens het LEI vaak nog op één afzetkanaal, waar de consument al naadloos tussen on- en offline kanalen heen een weer springt.
'Online verkoop ontwikkelt zich van niche tot potentieel en biedt de sector nieuwe kansen.'
E-commerce
De scheiding tussen recreatief en functioneel winkelen zet door, stelt het LEI. 'De mogelijkheden van e-commerce nemen toe. Tegelijkertijd groeit de concurrentie onder meer door nieuwe toetreders en bestaande spelers.'
Die groep kiest er bijvoorbeeld voor horeca-elementen toe te voegen of fysieke winkels die een online (bezorg)dienst beginnen.
Onderscheiden
Jezelf onderscheiden richting consumenten wordt nog belangrijker, verklaart het LEI. 'Verse producten bieden, mits juist ingezet, de belevingen waar bedrijven en consumenten naar op zoek zijn. Daar kunnen agrarisch ondernemers op inspelen.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Z515E ZEROTURN (BV) #692155
Gebruikt, P.O.A.
-
Holaras Jumbo HK-HUS kuilverdeler
2024, € 22.680
-
John Deere Tractor 5090R (HA) #64584
Gebruikt, € 55.000
-
New Holland BOOMER 25
2019, € 12.500
Weer
-
Zondag21° / 5°0 %
-
Maandag21° / 5°10 %
-
Dinsdag21° / 5°10 %